به گزارش کرب‌و‌بلا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه همایش «تبیین دستاوردهای فرهنگی دولت تدبیر و امید» در جمع خبرنگاران درباره این سوال که شکایت تیم سازندگان فیلم سینمایی «رستاخیز» چه شد؟ اظهار کرد: همانند فیلم‌های دیگر این فیلم هم نیازمند یک سری اصلاحات بود که این تذکر را به عوامل فیلم دادیم، که متاسفانه ترتیب اثر داده نشد.
وی ادامه داد: با وجود اینکه فیلم «رستاخیز» از نظر حوزه علمیه 25 اشکال دارد، ما فقط یک اشکال را مورد توجه قرار دادیم. و آن هم نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل (ع) است که خواستیم  آن را به صورت نورانی نشان دهند. اما عوامل فیلم حاضر نیستند این کار را انجام دهند و شکایت کرده و ادعای خسارت کرده‌اند. تیم سازنده از ابتدا به ما گفتند که نظر همه مراجع را گرفته‌اند در حالی که این کار را نکرده بودند.

خسارت 40 میلیارد تومانی در میان نیست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره پرداخت خسارت 40 میلیارد تومانی برای خسارت به سازندگان فیلم «رستاخیز» گفت: نه، اصلا چنین چیزی نیست. بحث 40 میلیارد تومان در میان نیست.
جنتی توضیح داد: 57 درصد از بودجه این فیلم با مشارکت کسانی تأمین شده که اصلا دنبال برگشت پولشان نیستند. 35 درصد این مبلغ از نیکوکاران کویتی تأمین شد که بنده خودم یکی از کسانی بودم که بیشترین تلاش را کردم تا آنها را برای حمایت از این فیلم دعوت کنم.
وی ادامه داد: 22 درصد از هزینه فیلم هم توسط خیری در داخل کشور تامین شده است حالا تیم سازنده به‌دنبال چه چیزی از باقی این 57 درصد هستند. به نظر می‌رسد آن‌ها بیشتر به دنبال مسائل مادی موضوع هستند تا مسائل معنوی!

پاسخ عوامل فیلم رستاخیز به اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد:
اینکه یک تولید‌کننده در حوزه فرهنگ توانایی آن را دارد که بتواند نظر تمامی مراجع را جلب کرده و یا اصلا امکان پذیر است که برای تولید یک اثر به سراغ تمامی مراجع رفت یا نه؟ اینکه آیا اصولا قضاوت درباره نیت مادی یا معنوی این اثر کار درستی است یا نه؛ سوالاتی است که عوامل این فیلم در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات اخیر علی جنتی به آن پاسخ داده‌اند.
در این بیانیه آمده است که اصلاحیه مد‌نظر وزارت ارشاد علی‌رغم مکاتبه انجام شده با سازمان سینمایی، تاکنون به صورت کتبی و رسمی به تهیه کننده فیلم فوق اعلام نشده است.

شکایت سازندگان فیلم در خصوص خسارت‌های ناشی از تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایین کشیدن فیلم فوق از پرده اکران با وجود در اختیار داشتن تمامی مجوز‌ها بود.

همچنین در پاسخ به این ادعای وزیر که سازندگان فیلم گفته‌اند نظر تمامی مراجع را در مورد اثر گرفته‌اند؛ آمده است: آیا کسب نظریه تمام مراجع عالی‌قدر در امور جاری و اجماع فقهی در آرای فوق امکان پذیر است؟ اگر کسب مجوز و تایید علما در حوزه‌های دین، تاریخ و دیگر علوم و هزاران حرفه متنوع اقتصادی و فرهنگی بر عهده فعالان در این امور باشد؛ پس فلسفه‌ی وجودی سازمان‌های دولتی و ایضاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟

فیلم را مطابق با فتوای امام و آیت الله سیستانی و رهبری ساخته ایم
سازندگان فیلم رستاخیز به قصد ترویج فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و با افتخار به پویایی فقه شیعه و احترام به جایگاه بلند مراجع عالی‌قدر، فیلم فوق را مطابق با فتاوای مرحوم حضرت آیت الله امام خمینی (ره)، حضرت آیت الله خامنه‌ای، حضرت آیت الله سیستانی، مرحوم حضرت آیت الله خویی (ره)، مرحوم حضرت آیت الله بهجت (ره) و ... ساخته‌اند.
در ادامه این بیانیه تاکید شده است که شکایت سازندگان فیلم در خصوص خسارت‌های ناشی از تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایین کشیدن فیلم فوق از پرده اکران با وجود در اختیار داشتن تمامی مجوز‌ها بود.
در انتهای این بیانیه سازندگان فیلم ادعای خسارت را نه صرفا از دید مادی که نادیده گرفتن هدف والای ساخت این اثر عنوان کردند و گفته‌اند: تهیه کنندگان این فیلم به مجوزهای رسمی دولت جمهوری اسلامی و سینمای ایران اعتماد کرده‌اند. اما عرضه این اثر عاشورایی در جهان و اکران آن در ایران که خاستگاه اصلی شیعیان است خواسته‌ی آنها بود که عملی نشد. ادعای جناب آقای جنتی مبنی بر اینکه: «شرکای فیلم رستاخیز در خصوص این فیلم ادعای مالی ندارند» و صرفا حامی یا اسپانسر بودند کاملاً عاری از حقیقت است.
 

تمام حواشی رستاخیز در اینفوگرافیک این فیلم 
فیلم سینمایی «رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش، مقطع زمانی مرگ معاویه تا قیام امام حسین (ع) و شهادت آن حضرت را به تصویر می‌کشد.
نمایش این فیلم در سی و دومین حشنواره فیلم فجر با واکنش‌هایی همراه شد. سرانجام پس از حواشی بسیار قرار شد این فیلم پس از انجام اصلاحاتی از عید سعید فطر به اکران درآید. اما در اولین روز اکران٬ وزارت ارشاد با اعلام بیانیه‌ای نمایش این فیلم را به خاطر آن چه «رعایت جایگاه و شأن مراجع عظام تقلید و عالمان شاخص دینی» عنوان کرد به تعویق انداخت.

کرب و بلا در قالب یک اینفوگرافیک به بیان تمامی حواشی و اتفاقات این فیلم از زمان ساخت تا پایین آمدن از پرده پرداخته است.

 

دانلود اینفوگرافیک با کیفیت بالا

 

rastakhiz121.jpg

 

دانلود اینفوگرافیک با کیفیت بالا