به گزارش کرب‌وبلا به نقل از ایسنا، سفر سالانه چند میلیون ایرانی به شهرهای زیارتی عراق باعث شده گزینه سفرهای ریلی به‌عنوان ایمن‌ترین و در عین حال ارزان‌ترین نوع حمل‌ونقل عمومی به شهر‌های عراق مطرح شود.

بر اساس این گزارش تنها در ایام اربعین به‌طور میانگین بیش از یک میلیون نفر از مرزهای زمینی ایران به سمت عراق حرکت می‌کنند. از این‌رو وزارت راه و شهرسازی از حدود دو سال قبل و در جریان مذاکرات مستقیم با مسئولان عراقی، بنا را بر آن گذاشت تا شرایط برای اتصال ریلی به عراق از دو نقطه مرزی متفاوت فراهم شود.

در کنار مرز جنوبی ایران که برای اتصال آن به بصره نیاز به رساندن ریل به مرزهای دو طرف و البته ساخت یک پل متحرک بر روی اروندرود وجود دارد، در مرز غربی نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که اجرایی شدن آن منوط به تکمیل راه‌آهن غرب خواهد بود.

با پیگیری‌های صورت گرفته ساخت راه‌آهن تا سال آینده به استان همدان خواهد رسید تا بخش پایانی این مسیر به سمت کرمانشاه کشیده شود، موضوعی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرده حدود 700 میلیارد تومان اعتبار برای اجرایش در نظر خواهد گرفت.

این مسیر که در دو قطعه اراک به کرمانشاه با 267 کیلومتر و کرمانشاه به خسروی با 263 کیلومتر طول ساخته خواهد شد، مقدمات نهایی اتصال ریلی ایران به عراق را فراهم خواهد کرد.

هرچند فراهم آوردن مقدمات زیرساختی در این منطقه بسیار دشوارتر از منطقه بصره خواهد بود و احتمالا افتتاح راه‌آهن در مرز خسروی زمان طولانی‌تری از مرز جنوبی ایران می‌خواهد، اما رساندن منابع اعتباری تازه به این طرح شانس افزایش سرعت ساخت خطوط ریلی در غرب کشور و سپس اتصال به یکی از مهم‌ترین همسایه‌های ایران را فراهم می‌کند.