به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایکنا، حمید محمدی، معاون سازمان حج و زیارت گفت: هنگام ورود به سامانه سماح کد ملی فرد به عنوان اولین شماره ثبت می‌شود. البته در صورتی که در سال‌های قبل افراد اقدام به ثبت‌نام در این سامانه کرده باشند تمام اطلاعات آن‌ها در صفحه نمایش داده می‌شود و نیازی به ثبت دوباره نیست اما در غیر این صورت باید متقاضیان مشخصات خود را وارد کنند.

وی ادامه داد: همچنین در این سامانه از شما خواسته می‌‌شود که مرزی که از طریق آن خواهان خروج از کشور هستید را مشخص کنید.

محمدی در خصوص نحوه گروه‌بندی زائران اربعین نیز گفت: وقتی افراد می‌خواهند با دوستان یا خانواده خود عازم مراسم اربعین شوند، می‌توانند به صورت گروهی ثبت‌نام کنند و فردی که اطلاعات خود و سایر افراد را ثبت می‌کند به عنوان سرگروه مشخص می‌شود و سیستم سماح با وی به عنوان سرگروه ارتباط خواهد داشت. افراد تنها هم فقط اطلاعات شخصی خود را ثبت می‌کنند.

فعالیت 2300 دفتر زیارتی طی مراسم اربعین
معاون سازمان حج و زیارت در ادامه افزود: دو هزار و 300 دفتر زیارتی در سراسر کشور تعیین شده است که زائران اربعین مدارک خود را به این دفاتر تحویل دهند و در شهرهایی هم که دفاتر زیارتی وجود ندارد دفاتر موقت ایجاد شده است.

زائران اربعین هر چه زودتر ثبت نام کنند
وی اعلام کرد: تاکنون بیش از 80 هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند. البته عموماً مردم ثبت‌نام خود را به روزهای نزدیک اربعین موکول می‌کنند اما ما توصیه می‌کنیم این کار را انجام ندهند چرا که ثبت‌نام زودتر به این معنی است که به راحتی می‌توانند تاریخ خروج خود از مرز مورد نظرشان را تعیین کنند اما اگر ظرفیت خروجی مرز تکمیل شود، مجبور هستند در تاریخی که مرز امکان خروج به آنها می‌دهد، سفر خود را انجام دهند.

ویزای اربعین: 30 دلار ویزای گروهی، 40 دلار ویزای فردی
محمدی در خصوص قیمت‌های اخذ ویزای اربعین نیز گفت: قیمت‌های مربوط به بیمه، ویزا، خدمات درمانی و ... مشخص شده است و قیمت ویزا نیز بر اساس همان قیمت سال گذشته یعنی 30 دلار برای ویزاهای گروهی و 40 دلار برای انفرادی مشخص شده است و بعید می‌دانیم این قیمت تغییر کند.