به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایکنا، نشست مشترک هیئت‌های ایرانی و عراقی در رابطه با اربعین حسینی در ستاد مرکزی اربعین حسینی در وزارت کشور برگزار شد.

در این دیدار صمیمانه که با هدف بررسی و مذاکره در خصوص ساماندهی حضور زائران ایرانی در مراسم پیاده‌روی اربعین برگزار شد، مجید آقابابایی، مدیرکل امور مرزی و دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی مهم‌ترین موضوعات نشست مذکور را در محور‌های نحوه صدور ویزا و روادید برای زائران اربعین حسینی، زیرساخت‌ها و ارتباطات، تردد اتباع کشورهای ثالث، موضوعات امنیتی و مرزی و صدور روادید الکترونیک مطرح کرد.

موضوع صدور ویزای الکترونیک برای متقاضیان زیارت اربعین مهم‌ترین مبحثی بود که مجید آقابابایی در این دیدار مطرح و عنوان کرد: این مبحث موضوعی است که بر روی سایر موضوعات مرتبط با پیاده‌روی اربعین حسینی تأثیر خواهد گذاشت.

وی اعلام کرد: در صورت موافقت طرفین مباحث فنی صدور ویزای الکترونیک برای زائران ایرانی اربعین توسط هیئت‌های کارشناسی دو طرف مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.

در ادامه این نشست مجتبی کریمی، نماینده وزارت امور خارجه در ستاد مرکزی گفت: با صدور ویزا به صورت الکترونیک از صرف هزینه و نیروی زیاد جلوگیری می‌شود، جعل روادید کاهش پیدا می‌کند و ما مطمئن می‌شویم که هر کسی که وارد عراق می‌شود حتماً قبلاً روادید دریافت کرده است.

وی ادامه داد: همچنین بررسی مدارک افراد در مبادی ورودی و خروجی به آسانی صورت خواهد گرفت و ازدحام نیز کاهش می‌یابد و مردم برای دریافت روادید دچار مشکل نمی‌شوند.

کریمی در ادامه گفت: ظرف مدت یک ماه می‌توانیم امکانات نرم‌افزاری لازم برای صدور رواید الکترونیک را در اختیار طرف عراقی قرار دهیم.

وی تصریح کرد: راستی آزمایی رواید الکترونیک قبلا آزمایش شده است و در صورت تصویب اجرای این طرح دیگر نیازی به ایجاد 20 مرکز صدور روادید در ایران نخواهیم داشت.

راجح صابر عبود الموسوی، سفیر عراق در ایران پس از شنیدن نظرات مسئولان ایرانی با اذعان به این مطلب که مسئله صدور روادید الکترونیکی بسیار مفید خواهد بود، اظهار کرد: این مسئله باید از نظر فنی بررسی شود و ما هم علاقه‌مند هستیم ایده‌های جدید در این حوزه را آزمایش کنیم.

بابایی، جانشین پلیس اطلاعات و امنیت کشور نیز عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال حضور زائران ایرانی در اربعین گسترده‌تر باشد، به همین دلیل تأکید ما بر مشخص شدن زودتر مباحث و مسائل مرتبط با اربعین است تا حضور زائران ایرانی در عراق قانونمند شود.

وی مسئله قیمت ویزای عراق در موسم اربعین را نیز مطرح و عنوان کرد: پیشنهاد ما یکنواخت بودن قیمت ویزا است و امیدواریم قیمت ویزای سال جاری از سال گذشته بیشتر نشود و حتی امیدواریم کمک کنید تا هزینه ویزا کاهش پیدا کند و صدور ویزا نیز از اول شهریورماه، توسط مسئولان عراقی آغاز شود.

بحث و تبادل نظر در خصوص زمان آغاز صدور ویزا و مدت زمان حضور زائران ایرانی در عراق به ویژه با توجه به این مسئله که زائران ایرانی اربعین علاقه‌مند هستند به زیارت همه شهرهای مذهبی عراق بروند، از دیگر موضوع‌هایی بود که در ادامه جلسه مطرح شد.