به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام»، مردم استان لرستان با گل‌مالی اوج مصیبت امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش را در این ایام بیشتر یادآور‌ می‌شوند.‌

مردم استان و خصوصا مردم خرم‌آباد با فراهم کردن خاک الک شده که آری از هر نوع ناپاکی است و آغشتن آن با گلاب و آب، گل روز عاشورا را آماده می‌کنند تا در عزای فرزند زهرا سلام الله علیها بر سر و لباس خود بمالند.

این گل در حوضچه‌های مخصوص به شکل دایره و مستطیل که با آجر ساخته می‌‌شود در سطح میادین خرم‌آباد آماده می‌شود تا دلدادگان به امام حسین علیه السلام و خاندانش از آن استفاده کنند.

از عصر تاسوعا این دلدادگی و فراهم کردن اسباب عزا شروع می‌شود به گونه‌ای که صبح عاشورا در فضایی حزن‌انگیز صدای موسیقی این دیار که به چمرونه یا ساز چمر معروف است به گوش می‌رسد؛ از صبح روز عاشورا نیز مردم لرستان با نواختن ساز چمر این دلداگی و عزا را دو چندان ترسیم می‌کنند.

روز عاشورا عزاداران با لباس‌‌های اندود از گل در حزن و اندوه فراوان با خواندن نوحه‌های فراوان که سرشار از ارادت مردم این دیار به زاده حضرت زهرا سلام الله علیها است به عزاداری می‌پردازند به گونه‌ای که این عزاداری برای سایر قومیت ها قابل توجه است.

در بین برخی از افراد این دیار مرسوم است که گل روی لباس خود را تا چند روز پاک نمی‌کنند تا اوج احترام خود را به خاندان پیامبر نشان دهند.

مردم لرستان شب عاشوا نیز با بستن شال و روشن کردن شمع به یاد بازماندگان قافله کاروان امام حسین علیه السلام عزاداری می‌‌کنند.

 


به نقل از خبرگزاری حوزه