به گزارش کرب‌و‌بلا،  دهقان نیری در ابتدای این مراسم با بیان اهداف و بررسی کارکردهای مجمع تجلیل از پیرغلامان در خصوص عملکرد، حضور رسانه ملی و تاریخچه این حوزه گفت: ما در طول سال بیش از 130 مناسبت ملی، مذهبی و سیاسی داریم که پوشش خبری و رسانه‌ای این مراسم‌ها وظیفه صدا‌و‌سیما است.

دهقان نیری ادامه داد: یکی از فعالیت‌های اصلی ما در رسانه ملی به جهت جامعیتی که در تمام ابعاد مذهبی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دارد، تقدیر از کسانی است که با وی همکاری می‌کنند. یکی از این مراسم‌ها آیین تجلیل از پیرغلامان قبل از ایام محرم است.

وی افزود: بر این اساس از سال 80، بنای برگزاری اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان گذاشته شد. ما پیش از سال 76،  جلسات تجلیل از پیرغلامان و یا چهره‌های ستایش‌گری اهل‌بیت (ع) را در حسینه جماران برگزار می‌کردیم و حالا همان گردهمایی‌های 40 - 50 نفره تبدیل به اجلاس بین‌المللی پیرغلامان شده است و در کنار تمام این مداحان و پیرغلامان تهرانی ذاکرین استانی  نیز حضور پیدا کرده‌اند.

دبیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان اهل‌بیت (ع) با بیان اینکه ما مداحانی از دیگر کشورهای جهان هم داریم، عنوان کرد: ما در دوره‌های پیشین مهمان‌هایی از آمریکا و کانادا به‌عنوان مداحان بین‌المللی داشته‌ایم. و در برهه‌ای که همزمان شد با انقلاب مصر و جریان بیداری اسلامی در کشورها کار این اجلاس فراتر از این صحبت‌ها و خیلی خطر‌پذیر بود.

چهاردهمین دوره اجلاس پیرغلامان مهرماه در بندرعباس برگزار می‌شود
دهقان نیری در ادامه افزود: ما امسال وارد دوره چهاردهم این اجلاس شدیم که در بندرعباس از 6 تا 9 مهر برگزار می‌شود. امسال 500 مهمان خواهیم داشت و 50 خبرنگار برای پوشش رسانه‌ای حضور خواهند یافت.

دبیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی ادامه داد: امسال از 60 نفر تجلیل به عمل می‌آید که 15 نفر از پیرغلامان ملی و بقیه هنرمندان و مستند‌سازان پیرغلامان استانی و... خواهند بود. 

12معیار انتخاب پیرغلامان برتر
نیری با اشاره به اینکه رتبه‌بندی پیرغلامان بر اساس 12 شرط صورت گرفته است، افزود: از جمله این معیار‌ها می‌توان به سن بالای هفتاد سال، حفظ بودن بیش از دو هزار بیت شعر، سابقه بیش از 40 سال هیئت داری، سابقه بیش از 60 سال مداحی، حضور در جبهه‌های جنگ و داشتن تألیفاتی اعم از شعر و عاشورا پژوهی اشاره کرد.

مداحان جوان عباگذاری می‌شوند/ صداوسیما موظف می‌شود در انتخاب مداحان پوشش عبای آن‌ها را مد‌نظر قرار دهد
کار جدیدی که امسال قرار است انجام شود این است که برای مداحان جوانی که به درجه‌ای از رتبه و دانش برسند سنت عباگذاری انجام می‌شود.

نیری در خصوص معیار انتخاب مداحان و همچنین رتبه‌بندی مداحان جوان برای عباگذاری توضیح داد: مداحان جوان با بررسی و و شناخت بنیاد دعبل خزاعی، خانه مداحان و ... شناخته و رتبه‌بندی می‌شود و با توجه به رسیدن به شرایط اصلی نام آن‌ها به عنوان عباگذاری مطرح می‌شود.

 

 حفظ بودن بیش از دو هزار بیت شعر، سابقه بیش از 40 سال هیئت داری، سابقه بیش از 60 سال مداحی، حضور در جبهه‌های جنگ و داشتن تألیفاتی اعم از شعر و عاشورا پژوهی از جمله معیار رتبه‌بندی پیرغلامان است.
 


مدیر سابق رادیو نوا در پاسخ به این سوال که در حال حاضر در صدا‌و‌سیما بسیاری از مداحان پوشش عبا ندارند، گفت: تلاش خواهیم کرد این امر به یک امر طبیعی و ضروری در صدا‌و‌سیما تبدیل شود.

رونمایی از انیمیشن عاشورایی «ناسور» و سایت اجلاس  در 14 امین دوره اجلاس پیرغلامان
دهقان نیری در ادامه صحبت‌ها از اضافه شدن بخش‌های مختلف به اجلاس چهاردهم اشاره کرد و گفت: همچنین در این دوره مراسم رونمایی از انیمیشن سینمایی «ناسور» با موضوع عاشورایی و امام حسین (ع) را خواهیم داشت.

نیری افزود: اجلاس پیرغلامان سایتی نیز در دست طراحی دارد که مطالب مربوط به این اجلاس در آن منعکس می‌شود که به‌زودی رو‌نمایی خواهد شد.

دبیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی با بیان اینکه یکی از قابلیت‌های این سایت دسترسی آسان مخاطبان به محل برگزاری هیئت‌هاست اظهار کرد: هر شخصی در هر استانی با ورود به این سایت و انتخاب استان و شهر مربوطه می‌تواند محل برگزاری هیئت‌ها و مراسمات مذهبی را مشاهده کند.

برگزاری اجلاس پیرغلامان سبب گشایش در ثبت‌های معنوی در کشور شد
مدیر سابق مرکز نغمات آیینی گفت: در طول 14 سالی که از این اجلاس می‌گذرد هر سال آئین‌ها و سنت‌های عزاداری هر شهر ثبت ملی می‌شود. تا‌کنون بیش از 90 مراسم آئینی از سوی سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است.

برگزاری نشست های علمی برای مداحان
دبیر اجلاس بین‌المللی پیرغلامان اهل‌بیت (ع) با بیان اینکه در فواصل این مراسم دو نشست علمی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در اجلاس بین‌المللی پیرغلامان هر ساله دو نشست علمی چهار ساعته داریم که به اصلاحات اشعار، بررسی نکات ابیات، اصلاح تحریفات عاشورایی و ... پرداخته می‌شود. تا به امروز نگاه ما به این دوستان به‌عنوان سفیران مداح به هیئت و مجالس خودشان بوده و اینکه نکات و صحبت‌هایی که در این نشست‌ها و مراسم‌ها می‌شود در خلال مجالسی که برپا می‌کنند بازتاب داشته باشد.

وی گفت: در این اجلاس در چارچوب نشست‌های علمی نکاتی به مداحان گفته می‌شود که در شعر و سخنان خود در محرم مورد توجه قرار گیرد که به نظر می‌ذسد تاکنون در چند اجلاس قبلی تأثیرات خوبی داشته است.

 

باید تلاش بیشتری برای هم راستا کردن سیاست‌های صدا‌و‌سیما برای نمایش مداحان با سیاست‌های انتخاب پیرغلامان برتر صورت گیرد


وی درباره اینکه آیا برگزاری این همایش‌ها موجب ارائه تصویری از مداحی ناب می‌شود، خاطرنشان کرد: ما در حد وسع به تکلیفمان در این عرصه عمل کردیم، اما طبیعتا حق آن‌طور که باید ادا نشده است.

دهقان نیری در پاسخ به این سوال که آیا برای مداحان برنامه‌ای از جهت محتوایی دارید یا خیر، اظهار کرد: گرچه بحث‌هایی علمی در نشست‌ها برگزار می‌شود، اما ما متولی این امر نیستیم و اصلا نیازی هم نمی‌بینیم که در این حوزه دخالت کنیم.


تلاش برای هم‌راستا کردن سیاست‌های صدا‌و‌سیما باسیاست‌های اجلاس پیرغلامان در انتخاب مداحان
نیری در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه خود صدا‌و‌سیما متولی این امر است چرا چنان که باید تاثیر این نوع مراسمات بر آن به وضوح قابل مشاهده نیست و چندین سال است مداحان ثابتی که مشی کاری آن‌ها متفاوت از پیرغلامانی است که در این مراسم به درستی از آن‌ها تقدیر می‌شود؛ گفت: به هر حال ما مجبوریم مراسمی را که مخاطب قابل توجهی دارد پوشش دهیم که ممکن است برخی با معیارهای این اجلاس هم همخوانی نداشته باشد ولی تعداد آن‌ها قطعا بسیار کم است.

نیری افزود: ما در طول برگزاری این اجلاس بین‌المللی 6 هزار دقیقه برنامه ضبط می‌کنیم و از تمام شبکه‌های استانی و مرکزی پخش می‌شود. در خلال این برگزاری با همکاری تهیه‌کنندگان رادیو و تلویزیون مسابقه‌ مستندی پیرامون موضوع معرفی پیرغلامان برگزار می‌کنیم که سال گذشته 180 اثر مستند رادیویی و تلویزیونی دریافت شد و در خلال مناسبت‌ها و برنامه‌های ویژه صدا‌و‌سیما به روی آنتن شبکه‌های رادیویی صدا‌و‌سیما رفت.

وی در خصوص کارکردها و نفوذ تأثیر این اجلاس در شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما به تکلیف خود تاکنون عمل کرده‌ایم اما همچنان نتوانسته‌ایم با حربه شبکه‌های ماهواره‌ای رقابت داشته باشیم اینکه ما تا به امروز چقدر توانسته‌‌ایم تأثیر داشته باشیم و ضریب نفوذ خود را چک کنیم مشخص نیست.

نیری در پایان در خصوص تأمین اعتبارات این اجلاس بیان کرد: بودجه و اعتبارات این این اجلاس از استان‌ها تأمین می‌شود که مقداری زیادی از این اعتبارات از طریق کمک‌های مردمی یا شرکت‌های مختلف تأمین می‌شود که از این مراسم حمایت می‌کنند.