به گزارش کرب و بلا، بنا به نقل مورخان خیمه‌گاه کربلا محل برافراشته شدن خیمه‌ها و چادرهای سیدالشهدا (ع) و یاران او بود که حدود سیصد متر، یا کمی بیشتر، با میدان جنگ فاصله داشت.

مجموعه این منطقه، یک نیم دایره تشکیل مى‏داد و اهل بیت در همین محل استقرار یافته بودند که از میدان درگیرى و نیروهاى دشمن فاصله‏ داشت تا تیرهاى اردوى دشمن به آنجا نرسد ولى سپاه انبوه کوفه، محل را محاصره کردند.

خیمه حضرت زینب را پشت‏ خیمه امام حسین علیه السلام نصب کردند و خیمه‌های ‏جوانان بنى هاشم اطراف خیمه‌های زنان و اطفال بود. خیمه‏هاى افراشته، برخى محل اسکان نفرات بود و برخى خیمه آب و آذوقه و امکانات.

آرایش خیمه‏‌ها حالت نعل اسبى داشت، به گونه‏اى که جمع و جور بود، نه متشتت و پراکنده تا قابل‏ حفاظت بیشترى باشد. در پشت این خیمه‏‌ها خندق حفر شده بود تا از آن سمت، مورد تهاجم قرار نگیرند. برخى از خیمه‏ها هم مخصوص سلاح یا نظافت بود.

امروزه در محل خیمه‌گاه مکانی را به مساحت دو هزار متر مربع دیوار کشی کرده‌اند. از در که وارد می‌شوی محلی را مشاهده می‌کنی که  می‌گویند: اینجا محل خیمه حضرت ابوالفضل العباس (ع) است که اکنون ساختمان شده ‏است.

از این مکان که می‌گذریم، دو ردیف طاق‌های هلالی کوچک مشاهده ‏می‌شود که به یاد جهازهای شتران بر زمین مانده قافله کربلا ساخته ‏شده است.

پس از عبور از میان این هلال‌های کوچک، به سالن‏ سرپوشیده و مدوری می‌رسیم که اتاق‌های کوچکی گرداگردش ساخته شده‏ است.

این سالن به تمامی این اتاق‌ها راه دارد. ساختمان وسیع ‏وسط را خیمه حضرت ابا عبد الله (ع) معرفی می‌کنند و ساختمان‌های ‏اطراف را به عنوان خیمه‏های اصحاب می‌شناسند.

در درون سالن مدور وسط، دو محراب به نام‌های محراب امام حسین (ع) و محراب حضرت زین‏‌العابدین (ع) وجود دارد. محل خیمه حضرت زینب (س) نیز در مجاورت خیمه امام حسین (ع) نشان داده شده است. این ساختمان یکی از اماکن زیارتی معروف کربلاست که مردم به قصد تبرک وزیارت به آن روی می آورند .

بربالای در خیمه گاه سنگ مرمری قرار داردکه این ابیات برآن نقش بسته است :

یازائرا خیم الحسین  بکربلا              طف فی جوانبها مع ساجم

فاذا وصلت الی خیام بنی الهدی      اهل الفضائل من سلاله هاشم

واذکر ابالفضل المضرج بالدما            و علی اکبر ثم القاسم

واذکرحسین السبط لما قد هوی      فوق الصعیدو لایری من راحم

" ای کسی که به زیارت خیمه گاه حسین کربلا آمده ای، با چشم گریان اطراف آن طواف کن 

و هنگامی که به خیمه گاه خاندان هدایت و اهل فضیلت نسل بنی هاشم رسیدی ابوالفضل (ع) خون آلود و علی اکبر و قاسم را به خاطر آور.

همچنین امام حسین (ع) را به یادآور که برروی خاک افتاده و کسی به او رحم نمی کند."

در این خیمه گاه  همه ساله روزهای دوازدهم و سیزدهم محرم عزای بزرگی توسط زنان شیعه برگزار می شود . این مراسم در نیمه شعبان و اربعین حسینی نیز برپا می شود.

محل خیمه گاه از سال 1217ه.ق تا کنون چند بار بازسازی شده است .

منابع:
1- دکتر احسان مقدس -راهنمای اماکن زیارتی و سیاحتی در عراق – نشر مشعر-چاپ سوم –زمستان 1388
 2- دانشنامه اسلامی موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام