به گزارش کرب و بلا، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در نشست خبری  «دومین سوگواره فرهنگی هنری عبرات» گفت: مهلت ارسال آثار به دومین سوگواره شعر اربعین «عبرات» تا 15 شهریورماه است.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام احمدی تاکید کرد: برای بهر‌ه‌گیری و ساماندهی برنامه‌ پیاده‌روی اربعین نیازمند فرهنگ‌سازی و ایجاد گفتمان عمومی در میان نخبگان و عموم زائران پیاده‌روی اربعین هستیم.

وی ادامه داد: برای تحقق این گفتمان‌ها ساز و کارهای مختلفی اندیشیده شده است.

حجت‌الاسلام احمدی با اعلام این مطلب که حمیدرضا برقعی، شاعر کشورمان به عنوان دبیر دومین سوگواره شعر اربعین (عبرات) انتخاب شده است، اظهار امیدواری کرد که با کمک گرفتن از اشعار دریافتی، شور حسینی را به شعور حسینی تبدیل و از آن برای اعتلای فرهنگ اسلامی استفاده کنیم.

در ادامه این نشست خبری، حمیدرضا برقعی گفت: امیدواریم دومین کنگره شعر اربعین با استقبال زیادی مواجه شده و شعرهای زیادی با نگاه‌های متفاوت داشته باشیم.

وی موضوعات اصلی دومین فراخوان سوگواره شعر اربعین را حرکت سید‌الشهدا (ع) با محور اربعین و پیاده‌روی اربعین اعلام و اظهار کرد: در سال جاری بخش شعر دانشجویی به صورت ویژه مورد توجه قرار دارد.

دبیر سوگواره شعر اربعین از اضافه شدن بخش سرود و نوحه به این سوگواره نیز خبر داد و گفت: این بخش به صورت جداگانه داوری و به برگزیدگان نیز جوایز ارزشمندی اهدا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مراسم اختتامیه بخش شعر سوگواره عبرات، دوم و سوم محرم سال جاری و قبل از ایام پیاده‌روی اربعین برگزار خواهد شد، گفت: در تلاش هستیم از اشعار برتر ارسالی در تهیه نماهنگ‌ها، مداحی‌ها‌، کلیپ‌ها و سایر تولیدات هنری استفاده کنیم، به همین دلیل بخش شعر سوگواره زودتر از سایر بخش‌ها برگزار می‌شود.

برقعی همچنین اعلام کرد: فراخوان شعر به دو زبان فارسی و عربی بوده و شاعران عرب‌زبان نیز می‌توانند اشعار خود را به این دبیرخانه ارسال کنند.

وی تصریح کرد: هیچ محدودیتی در قالب شعرهای ارسالی وجود ندارد و شاعران می‌توانند شعرهای خود را در تمام قالب‌های ادبی به سوگواره ارسال کنند.

حجت‌الاسلام احمدی نیز در پایان  گفت: منتخب کتاب اشعار ارسالی سال گذشته در اختیار مداحان قرار گرفته و تولید تعدادی نماهنگ نیز در دستور کار قرار دارد.

وی درباره سایر بخش‌های سوگواره عبرات اظهار کرد: فیلم، نگارگری، ادبیات، سفرنامه‌نویسی، دل نوشته و ... از دیگر بخش‌های این سوگواره است و بخش بین‌المللی آن نیز برعهده جامعهالمصطفی قرار دارد که فراخوان سایر بخش‌ها به زودی اعلام و از طریق این مرکز و رایزنی‌های فرهنگی ایران در سایر کشورها به صورت بین‌المللی اعلام خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به آدرس http://abarat.alarbaeen.ir ارسال کنند.