به گزارش کرب و بلا به نقل از ایرنا، نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: اگر کسی به مبدا و معاد جهان و به اصل حریت بشر و ارزش های والای انسانی اعتقاد داشته باشد، می داند که در این مرتبه نیز جنبه انسانی عاشورا و حسین (ع) محفوظ است.

وی که امام حسین (ع) و عاشورا و کربلا را معلم آزادگی و رعایت ارزش های انسانی جوامع بشری می داند، تاکید می کند: تمام رفتار ائمه معصومین (ع) برگرفته از حکمت های متعالیه و اسرار و حقایق الهی است که جست وجوی این حکمت ها می تواند پلی بسازد تا عقول دانشمندان را نیز به سوی خود بکشاند که در قیام حسینی بیاندیشند، زیرا سیدالشهدا (ع) معدن اندیشه و حکمت الهی است و ما را به تفکر فرا می خواند.
.
در این کتاب نویسنده حکمت های قیام حسینی از دیدگاه علما و اندیشمندان، حکمت شهادت و امر سیاست، حکمت علم به شهادت و تکلیف عرشی امام حسین (ع)، حکمت عظمت و شدت مصیبت های اباعبدالله الحسین (ع)، حکمت های بلایا و مصیبت های آن حضرت و همچنین حکمت گریه ها و اندوهای عارفانه امام حسین (ع) را مورد بررسی قرار داده است.

نویسنده همچنین حکمت به تاخیر انداختن جنگ از سوی امام حسین(ع) را بررسی کرده و همچنین به بیان حکمت استغفار امام در شب عاشورا پرداخته است.

حکمت کنار رفتن حجاب ها در شب عاشورا، حکمت نماز خواندن امام در ظهر عاشورا، حکمت و راز عطش در کربلا، راز وداع های امام حسین (ع)، حکمت مکاشفه امام در شب عاشورا، حکمت خواستن لباس کهنه در وداع پایانی، حکمت اتمام حجت سیدالشهدا (ع)، حکمت دعا و نفرین امام و حکمت بهره نگرفتن آن حضرت از ولایت تکوینی برای نابودی دشمنان از مطالبی است که نویسنده با استناد به منابع تاریخی و روایی نکاتی را بیان کرده است.

همچنین در این کتاب به مطالبی مانند حکمت تبسم امام هنگام شهادت، حکمت درد نکشیدن یاران آن حضرت، حکمت شهادت علی اصغر(ع)، حکمت زنده ماندن سیدالساجدین (ع)، حکمت همراه بردن زنان و کودکان به کربلا و حکمت برتری شهدای کربلا بر همه شهدا اشاره شده است.

نویسنده ضمن بررسی حکمت آثار پس از شهادت امام حسین (ع) مطالبی درباره حکمت گریه و تباکی بر سیدالشهدا (ع) را بیان کرده و آنگاه حکمت زیارت امام حسین (ع) را مورد بررسی قرار داده و با نگرشی دیگر به حکمت زیارت آن حضرت به بیان مصداق های زیارت پرداخته است.

در جلد دوم این کتاب ابهامات مقتل لهوف و نفس المهموم بررسی شده و پاسخ های 70 پرسش در این زمینه با استناد به منابع تاریخی از جمله کتاب کوثر کربلا (مجموعه سخنرانی های آیت الله جوادی آملی در دهه محرم) به صورت مشروح بیان شده است.

نویسنده همچنین پرسش های امام شناسی را با طرح 36 پرسش بیان کرده و پاسخ این سئوالات را با استناد به آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) و همچنین منابع تاریخی و تکیه بر نظرات آیت الله جوادی آملی در کتاب ادب فنای مقربان (شرحی بر زیارت جامعه کبیره) آورده است.

کتاب حکمت های عاشورایی از سوی نشر سبحان در دو جلد و 840 صفحه و در یکهزار نسخه به قیمت 470 هزار ریال منتشر شده است.