چند وقت است برای ترویج اهدای خون رکاب می زنید؟

اولین باری که برای ترویج اهدای خون رکاب زدم سال 89 بود. هر سال تابستان برای دوچرخه سواری به اروپا می رفتیم اما آن سال نتوانستم ویزا بگیرم و تصمیم گرفتم با دو نفر دوستان از استانبول تا آرارات رکاب بزنیم و ترویج اهدای خون را در برنامه سفر خود قرار دادیم.

 

آیا برای این سفر انتقال خون حامی شما بود؟

نه! اما شخصاً تمایل داشتم که این کار را انجام دهم. یک خطاط در گروه ما بود و از او خواستم پیام "اهدای خون، اهدای زندگی را" روی  تی شرت من بنویسد.

 

ورزش را از چه زمانی به صورت حرفه ای شروع کردید؟

از سال 56 در داخل کشور دوچرخه سواری می کردم. آن زمان در شهر خودم همدان بودم. از سال 87 به سایکل توریسم (توریسم دوچرخه سواری) کمیته المپیک پیوستم و از آن زمان به صورت حرفه ای در پروژه های داخلی و خارجی رکاب می زنم.

 

همیشه ورزش می کنید؟

هر روز صبح ها رکاب میزنم. از اوایل یوسف آباد تا پارک ملت نرمش می کنم و بعد به خانه بر می گردم و صبحانه می خورم. بعد از آن هم بستگی به این دارد که کمیته المپیک چه برنامه ای دارد.

 

علاقمندان دیگری هم هستند که از شهرهای گوناگون برای ترویج اهدای خون دوچرخه سواری می کنند برای آنان چه پیامی دارید؟

حتماً باید زیر نظر مربی دوچرخه سواری را شروع کنند و بدون دانستن نکات ورزشی آمادگی جسمی اقدام به این کار نکنند.

من با کمک مربی حرفه ای کار را آغاز کردم بعد به صورت تشکیلاتی و کلاسیک دور سواری در مسیرهای طولانی را انجام دادم. بدن سازی داشتم و یک ماه هم زیر نظر مربی دوچرخه سواری و فدراسیون کار کردم.

 

هم اکنون به چه کاری مشغول هستید؟

بازنشسته پرستاری هستم و هم اکنون دبیر کانون های اهدای خون منطقه 6 هستم. در محله خودمان نیز کانونی در این رابطه داریم که شخصاً به معرفی و ترویج اهدای خون برای اعضای کانون می پردازم. یک بار نیز جلوی آنان خون اهدا کردم تا از نزدیک با این فرایند آشنا شوند. کانون های اهدای خون منطقه 6 در کلیه محلات 215 نفر عضو دارد.

البته بیشتر اعضای کانون ما خانم ها هستند و این عزیزان متأسفانه کمتر خون اهدا می کنند؛ اما در ترویج فرهنگ اهدای خون تلاش می کنند.

 

وقتی با کاور ترویجی اهدای خون دوچرخه سواری می کردید برخورد مردم چگونه بود؟

بعضی جاها مردم توجه بیشتری نشان می دادند. مثل مشهد، گرگان، مازندران و تهران. در برخی از شهرها از صدا و سیما می آمدند و گزارش می گرفتند. هماهنگ شده بود که گروهی از ورزشکاران اسکیت باز شهر همراهی کنند و از ورودی شهر جدید نیز گروهی استقبال می کردند و به همین شکل ما را بدرقه می کردند عده ای هم در مورد اهدای خون سوال می کردند.

 

در رابطه با اهدای خون چه توصیه ای دارید؟

 متن توصیه می کنم مردم روز خاصی را برای اهدای خون خودشان در نظر بگیرند و به جای نذر و خیرات مایع جان بخش خود را به مردم اهدا کنند.