1- ورود:

بعد از ورود به بخش اهداکنندگان تابلوی پیام انتقال خون و همچنین موارد قرار گرفته در اختیارتان را مطالعه نمائید.

داوطلب اهدا ممکن است پس از مطالعه تابلوی پیام انتقال خون و یا موارد گفته شده موجود٬ از اهدا خون انصراف داده و بدون هیچگونه توضیحی سازمان را ترک نماید. همچنین ممکن است داوطلب پس از مطالعه و قبل از اعلام انصراف به صورت خصوصی با پزشک اهداکنندگان مشورت کند.

 

2- ثبت نام:

ثبت نام با کارت شناسایی معتبر عکس دار صورت می گیرد ( اعلام کدملی و کدپستی بسیار مهم می باشد) سپس لیبل اهدا و برگه خودحذفی محرمانه به اهداکننده ارائه می گردد.

 

3- انجام تست هموگلوبین:

در این مرحله میزان هموگلوبین اهداکننده اندازه گیری می گردد.

 

4- معاینه و مشاوره پزشکی:

در اتاق معاینه توسط پزشک، نبض، فشار خون و وزن شما اندازه گیری می شود و از نظر کم خونی نتیجه آزمایش هموگلوبین بررسی و سپس سوالاتی در مورد بیماری ها و داروها و رفتارهای شخصی از شما پرسیده خواهد شد. (مرحله مشاوره) این اهمیت را دارد که شما بدانید، بخش مهمی از تضمین سلامت خون و فرآورده های آن وابسته به دقت و صداقت داوطلبین در پاسخگوئی به پزشک اهداکنندگان در مورد سوابق بیماری، رفتارهای شخصی ویا مواجهه با عوامل خطر ساز می باشد.

 

5 ـ اخذ رضایت نامه:

پس ار تأیید سلامت فرد توسط پزشک، رضایت نامه اهدا توسط داوطلب اهدا خون امضا خواهد شد.

 

6- مرحله خودحذفی محرمانه:

داوطلب بعد از مطالعه بروشور خودحذفی و معاینه و مشاوره پزشکی و اطلاع کامل از مطالب مربوط به رفتارهای پرخطر همانگونه که در پایین فرم ثبت نام توضیح داده شده است در مورد مصرف و یا عدم مصرف خون اهدایی نظر خود را اعلام می‌نماید.

- در صورت انتخاب گزینه بله، خون اهداکننده پس از تأیید آزمایشات غربالگری مورد استفاده قرار می گیرد.

- در صورت انتخاب گزینه خیر، با وجود انجام آزمایشات غربالگری، خون اهداکننده از چرخه مصرف خارج می گردد.

 

7- مرحله اهدا خون:

داوطلبین پذیرفته شده به سالن خونگیری راهنمایی می شوند و توسط تکنیسین خونگیری، در شرایط استریل و با استفاده از وسائل یکبار مصرف انجام می گیرد و ظرف مدت 10-5 دقیقه یک واحد خون از شما اخذ خواهد شد.

 

8- استراحت و پذیرایی:

اهداکننده حدود 15-10 دقیقه بعد از اهدای خون، بر روی تخت استراحت می نماید و سپس پذیرایی به عمل می آید.

زمان متوسط برای کلیه مراحل اهدای خون حدود 30 دقیقه می باشد.

 

9- اطلاع رسانی تلفنی (Call back):

 با ارائه بروشور مربوطه ضمن ارائه توصیه های پس از اهدای خون از اهداکننده درخواست می گردد تا در صورت بروز علائم مربوط به ابتلا به هر گونه بیماری عفونی در طی روز های آینده و یا اعلام هرگونه سوابق پزشکی فراموش شده نظیر سابقه مصرف دارویی ... ، انتقال خون استان تهران را به منظور حذف خون اهدایی در جریان امر قرار دهد.