به گزارش کرب و بلا به نقل از حوزه، حجت الاسلام  مصطفی صادقی گفت: گرچه عقیله بنی هاشم به ویژه در زنده نگاه داشتن قیام سیدالشهدا (ع) بعد از واقعه کربلا و ترویج مکتب حسینی نقش بسیار مهمی ایفا کرده اند اما متاسفانه درباره عقیله بنی هاشم قبل و بعد از عاشورا، چندان مطالب و متون تاریخی در دست نیست.
وی دامه داد: شاید بخشی از چرایی این مساله به این موضوع برگردد که حضرت زینب (س) زندگانی شان تحت الشعاع وجود برادر بزرگوارشان امام حسین (ع) بوده است، ضمن آن که بعد از مصیبت های عاشورا زمان چندانی نیز در قید حیات دنیوی نبودند.

صادقی گفت: نقل می کنند زمانی که زینب کبری (س) به دنیا آمدند، پیامبر(ص) در سفر بودند. در این هنگام حضرت فاطمه (س) از همسرشان امیرمومنان (ع) درخواست می کنند که نامی برای فرزندشان انتخاب کنند. حضرت علی (ع) در جواب می فرماید: من بر پدرت سبقت نمی‌گیرم، صبر می‌کنیم تا ایشان از سفر برگردد؛ چون نبی مکرم اسلام (ص) از سفر بازگشتند و خبر ولادت چنین نوزادی را از زبان مولا علی (ع) شنیدند، فرمودند: فرزندان فاطمه (س) فرزندان من هستند اما خداوند متعال درباره آن ها تصمیم می‌گیرد. بعد از آن جبرئیل امین نازل شد و پیام آورد که خداوند سلام می‌رساند و می‌فرماید: نام این دختر را زینب بگذارید که این نام را در لوح محفوظ نوشته‌ام. آن گاه رسول خدا زینب را در آغوش گرفته و بوسیده و فرمودند: توصیه می‌کنم که همه این دختر را احترام کنند، که او مانند خدیجه کبری است.
این محقق و پژوهشگر حوزوی افزود: تاکید و توصیه رسول الله (ص) نشان می دهد ، همان طور که ایثار و فداکاری های حضرت خدیجه (س) در پیشبرد اهداف پیامبر و اسلام بسیار موثر واقع شد، ایثار، صبر و استقامت زینب کبری (س) نیز در بقا و جاودانگی اسلام از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی تاکید کرد: بر این که سبک زندگی حضرت زینب (س) چه در بُعد فردی و عبادی و چه به خصوص اجتماعی و ظلم ستیزی ایشان ، بهترین الگو برای همه مردم جامعه به خصوص بانوان است.
صادقی همچنین افزود: اگر زنان ما بخواهند که هم در امور شخصی و خانوادگی و هم در امور اجتماعی و سیاسی نقش موثر خود را داشته باشند و در عین حال از حریم عفت و حیا و پاکدامنی خارج نشوند باید به حضرت زینب (س) و به ویژه مادر بزرگوارشان فاطمه زهرا (س) اقتدا کنند تا به سعادت و آرامش حقیقی در دنیا و آخرت برسند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: بی تردید تمام جنبه های زندگانی فردی و اجتماعی حضرت می تواند برای ما الگو و اُسوه باشد بخصوص از حیث مناسبات سیاسی و اجتماعی و مقابله ایشان با دستگاه ظلم و جور بنی امیه که تحت ولایت برادرشان امام حسین (ع) به ماندگاری قیام عاشورای حسینی بسیار کمک کردند.
وی تاکید کرد: زینب کبری(س) حتی در سخت ترین شرایط که جریان اسارت بعد از واقعه عاشورا برای ایشان و اهل بیت(ع) پیش آمد، برخورد منفعلانه با دشمن نداشتند و در کمال عزت و اقتدار و در عین حال عفت و متانت بالا به دفاع از حق و حقیقت پرداختند.
حجت الاسلام  صادقی در خاتمه اظهار داشت: این بانوی بزرگوار و حماسه ساز، علاوه بر آن که در عرصه خانه و خانواده و تربیت فرزند الگو بودند ، به عنوان استاد تفسیر قرآن به نشر معارف اهل بیت (ع) اهتمام ویژه ای داشتند و در ضمن در عرصه عبادات فردی نیز بسیار کوشا بودند، تا آن جا که در تاریخ عاشورا داریم که حتی در شام غریبان کربلا، نماز شب ایشان ترک نشد.