به گزارش کرب و بلا به نقل از خبرگزاری حج، جلال خدایاری گفت: واضح است که قیام عاشورا برای شیعیان یک دائره المعارف است که آموزش های دینی، سیاسی، فرهنگی و حماسی برای آنان محسوب می شود.

 خدایاری ادامه داد: بحث تحریف و خرافه پردازی در این حوزه همواره این نهضت را تهدید می کرد.

وی افزود: شورای سیاست گذاری همایش ها و سمینار های سیسکو به خاطر آگاهی بخشی و مبارزه علمی و منطقی با تحریف ها و خرافه پردازی‌ها و بدعت آفرینی پیرامون قیام عاشورا این موضوع را انتخاب کرد.

 خدایاری همچنین گفت: کنگره بین المللی اهداف و دستاوردهای قیام عاشورا؛ فرصت ها و چالش ها را برنامه ریزی نموده است.

رییس کنگره بین المللی عاشورا گفت: موضوعات انتخاب شده کنگره بر مبنا مسائل روز و رفع دیگاه های انحرافی طراحی و انتخاب گردیده است.

وی ادامه داد: این موضوعات شامل اهداف وانگیزه ای نهضت عاشورا، اهداف و زمینه های قیام عاشورا در کلام امام حسین (ع)، مهم ترین فلسفه قیام عاشورا، آثار و نتایج تربیتی عاشورا، نقش قیام عاشورا در شکل گیری قیام های عصر بنی امیه و عباسیان است.

وی ادامه داد: عاشورا در آثار مستشرقان، عاشورا در آثار نویسندگان معاصر ایرانی، عاشورا در متون ادبی و آثار هنری، عاشورا و دیدگاه های مخالف، عاشورا و اهل سنت، مسیر کلامی اهداف حرکت امام حسین (ع)، نقش سفیران امام حسین (ع) در بیان اهداف عاشورا، نقش بازماندگان عاشورا در اطلاع رسانی اهداف عاشورا، نقش تعزیه در اطلاع رسانی پیام های عاشورا، آسیب شناسی مراسمات عزاداری عاشورا، نقش وسایل ارتباط جمعی در پیام رسانی اهداف عاشورا، اهداف سیاسی قیام عاشورا از دیگر موضوعات این کنگره است.

خدایاری در ادامه موضوعات گفت: اهداف عاشورا و استراتژی شیعه، رابطه اهداف عاشورا با قیام امام مهدی (عج)، شناخت دلایل عزاداری در تامین اهداف عاشورا، اهداف عاشورا و نماز، قمه زنی و اهداف عاشورا، فرهنگ احیای اهداف عاشورا، رابطه عزت اسلام و اهداف عاشورا، جایگاه روحانیون و مداحان در اهداف عاشورا، بصیرت روحانیون و مداحان در اهداف عاشورا، بدعت در قیام عاشورا، جریان تکفیری و انحراف در اهداف عاشورا از موضوعات ارائه شده در کنگره بین المللی عاشورا است.

وی افزود: تمام اساتید، فرهیختگان، دانشجویان، طلاب و اندیشمندان علاقمندان به اهل بیت (ع) می توانند در این رویداد مهم شرکت و با ارائه مقالات خود در تولید علم دینی سهیم باشند.

رییس شورای عالی مهندسی فرهنگی جهان تشیع سیسکو تصریح کرد: کنگره بین المللی عاشورا از تاریخ پنجم بهمن ماه 1394  پذیرش مقالات را آغاز نموده و فرهیخته گان می توانند مقالات خود را تا بیست و پنجم اسفندماه به دبیرخانه ارائه نمایند.

رییس کنگره بین المللی عاشورا خاطر نشان کرد: پایگاه همایش ها و سمینار های سیسکو حامیان معنوی زیادی دارد که در کنار این پایگاه در تولید علوم دینی و جمع آوری نظرات اندیشمندان سیسکو از حمایت آن ها بهره خواهیم برد.
 
خدایاری در پایان گفت: وظیفه روشنگری وظیفه مهمی است که بر عهده صاحبان قلم است. لذا لازم است همه اهل قلم و اندیشه در کنگره شرکت فعال داشته باشند.