به گزارش کرب و بلا به نقل از ایکنا، لوریس چکناواریان، گفت: سمفونی «عاشورا»، روایت روز عاشورا و اتفاقاتی است که در آن روز باشکوه به وقوع پیوسته که من آن را به موسیقی تبدیل کرده ام.

وی گفت: کار نگارش سمفونی «عاشورا» مدتی است به اتمام رسیده و با توجه به صحبت‌هایی که با مسئولان ارشاد شده، در آغازین روزهای سال 95 این اثر را با ارکستر سمفونیک لندن اجرا و ضبط خواهیم کرد.

این آهنگساز پیشکسوت تصریح کرد: آنچه که در آثارم تاکنون به آن توجه کرده‌ام، الهام از حال و شرایط فرهنگ ایرانی بوده است.

چکناواریان ادامه داد: در نگارش و تنظیم سمفونی «عاشورا» و بسیاری دیگر از آثار موسیقی با تم مذهبی و اسلامی علاوه بر دانش تئوریک و تجارب شخصی، به اندوخته‌های مستقیم خود از مشاهداتم در زمینه موسیقی مذهبی ایرانی رجوع کرده‌ام.

او همچنین گفت: در مورد سمفونی «عاشورا» باید بگویم که این اثر، پشتوانه مطالعاتی و پژوهشی غالباً میدانی من در مواجهه با دسته‌جات عزاداری دارد که البته از آنجا که مسیحی هستم مقدار محسوسی نیز رگه‌های موسیقی کلیسایی در آن‌ها موجود است.

رهبر ارکستر ملی ایران افزود: به هر حال در سمفونی «عاشورا» سعی کردم کل اثر بر مدار یک تم واحد خلق نشود، یعنی هم به جنبه حماسی عاشورا و هم جنبه مرثیه‌ای آن توجه کرده‌ام.

آهنگساز سمفونی «رسول عشق و امید» در پایان گفت: به امید خدا اگر شرایط مهیا شود،  قصد دارم که در ایام محرم و تاسوعا و عاشورای سال آینده برای نخستین‌بار این سمفونی را برای مخاطبان ایرانی در داخل کشور به شکل زنده اجرا کنم.