به گزارش کرب و بلا به نقل از ایبنا، محمد اسفندیاری، دراین نشست گفت: تحلیل‌هایی که نویسندگان این کتاب درباره روایت در اختیار خواننده قرار داده‌اند یکدست نیست.

اسفندیاری همچنین گفت: دانشنامه امام حسین (ع) در 14 جلد می‌توانست به عنوان یکی از کتاب‌های درخشان در کتاب سال حوزه انتخاب شود که متاسفانه این کار از سوی داوران رد شد. تا اینکه کتاب «گزیده شهادت‌نامه امام حسین (ع)» در نخستین جایزه دعبل به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.
 
این عاشوراپژوه ادامه داد: در خصوص منابع، منابعی که تا حدود قرن پنجم و ششم درباره واقعه عاشورا نوشته شده دارای وجاهت مراجعه است در حالی که منابع دوره صفویه و قاجاریه که تقریبا هزار سال پس از واقعه عاشورا نوشته شده دارای وجاهت استناد نیست.
 
اسفندیاری افزود: در چندین صفحه از کتاب حاضر دیوانی منسوب به حضرت علی (ع) به خوانندگان معرفی شده است در حالیکه این دیوان متعلق به علی‌ بن ابی‌طالب قیروانی است. معیارهای دوگانه‌ای در کتاب حاضر به چشم می‌خورد و متاسفانه تحلیل‌های این کتاب یکدست نیست.
 
این عاشوراپژوه ادامه داد: در جلد یکم کتاب حاضر مخالفان حرکت امام حسین (ع) به سمت عراق در حدود 20 نفر نام برده شده است. در حالیکه بیشتر کتاب‌های منابع شیعی سه گروه مخالف حرکت امام بودند یکی گروهی که اساسا مخالف حرکت امام بودند و آن را «خروج» تلقی می‌کردند. دوم گروه افرادی بودند که از سر عافیت‌طلبی امام حسین (ع) را از حرکت به سوی کوفه منع کردند و گروه سوم عمال حکومتی بودند.
 
 
مسئول بخش سیره‌نگاری موسسه دارالحدیث در پایان گفت: نویسندگان این کتاب بیشتر بر منابع تالیف شده از قرن دوم هجری تا ششم تاکید کردند و بیشتر منابع تالیف شده در قرون 9 و 10 را از دایره انتخاب خود خارج کردند.