به گزارش کرب و بلا به نقل از استبصار،‌ این جوان اکراینی در حرم مطهر امام حسین (ع) تحت تاثیر شخصیت عظیم ایشان قرار گرفته و از دین مسیح به اسلام گرویده است.
 

رومان می گوید: درباره اسلام مطالبی از دوستم در اوکراین شنیده بودم و او بود که مرا با مؤسسه «اهل بیت علیهم السلام» آشنا کرد و سپس از طریق آشنایی با این مؤسسه در ایام اربعین به عراق سفر کردم.
 

وی ادامه داد: به خاطر خبرهای بدی که درباره عراق شنیده بودم بسیار محتاط بودم. اما در مسیر بغداد به کربلا نگرانی ام برطرف شد، به خصوص وقتی که میلیون‌ها نفر از مردم را دیدم که با پای پیاده راهی کربلا بودند و آن صحنه باعث شد به دنبال چیزی بگردم که این افراد را به این راهپیمایی کشانده است.
 

این جوان اکراینی اظهار داشت: بیشترین چیزی که مرا شگفت زده کرد، مهربانی و کرم و بخشش ملت مسلمان عراق بود و سفرم به عتبات مقدسه دیدگاه مرا نسبت به شیعیان تغییر داد.
 

رومان در خاتمه گفت: در این سفر به یقین رسیدم که دین اسلام دین گذشت و ایثار است و تصمیم گرفتم اسلام خودم را در حرم مطهر امام حسین (ع) اعلام کنم.
 

همه ساله زائران زیادی از سراسر جهان در اربعین حسینی برای مراسم پیاده روی به سمت کربلا، به عراق می روند. امسال بیش از 25 میلیون زائر در عراق جمع شدند.