تعدادشان کم نیست، اطراف سفارت عراق پرسه می‌زنند، تا دیروز خرده فروش مواد مخدر بودند اما حالا از آشفته بازار سفر به عتبات عالیات ماهی‌های بزرگی صید می‌کنند؛ از افراد سودجویی حرف می‌زنیم که کارشان سرکیسه کردن زائران عتبات عالیات است، آنها از کم‌کاری برخی سازمان‌ها و ناآگاهی و طمع‌کاری بعضی زائران سوءاستفاده و از آنها کلاهبرداری می‌کنند.

این روزها افراد سودجو در گوش زائرانی که برای گرفتن روادید به سفارت عراق می‌روند، بدون وجود هیچ مزاحمی زمزمه می‌کنند ویزای عراق 5 یا 10 دلار، این در حالی است که تهیه ویزای این کشور به طور رسمی حدود 40 دلار هزینه دارد، اما این اختلاف قیمت بی دلیل نیست، زیرا سفر با ویزای جعلی عواقب ناگواری مانند دستگیری و محکوم شدن به 3 تا 5 سال حبس در پی دارد.

 

افزایش جعل ویزای عراق

زائرانی که ویزاهای جعلی تهیه می‌کنند اگر خیلی خوش‌شانس باشند از مرز کشورمان عبور می‌کنند، اما بدون شک در گیت‌های ورودی به کشور عراق با مشکل مواجه می‌شوند و علاوه بر مجازات قانونی، وقت و پولشان را نیز از دست می‌دهند و در کشوری غریب بلاتکلیف می‌مانند.

مصطفی قاسمی، نماینده سازمان حج و زیارت در عراق درباره این افراد به مهر می‌گوید: درچند روز گذشته شاهد چندین مورد سرگردانی و بلاتکلیفی زائران ایرانی در فرودگاه‌های نجف و بغداد بوده‌ایم که متاسفانه ویزایشان را از مراجع غیرمعتبر دریافت کرده و پس از ورود به عراق متوجه تقلبی بودن آن شده‌اند.

این در حالی است که محسن نظافتی، مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت نیز در گفت‌وگو با جام‌جم از موضوع افزایش ویزاهای جعلی عراق در چند روز اخیر پرده برداشته و تصریح می‌کند: پس از اربعین تعداد افرادی که با روادید جعلی به عراق سفر می‌کنند بیشتر شده و در چهار روز گذشته حدود 70 زائر با روادید جعلی به عراق سفر کرده و دچار مشکل شده‌اند.

این در حالی است که زائران می‌توانند از طریق 2200 دفتر سازمان حج و زیارت که گواهی‌های معتبر دارند برای گرفتن روادید اقدام کنند. علاوه بر این شهروندان می‌توانند با مراجعه به وبسایت سازمان حج و زیارت و مشاهده فهرست دفاتر معتبر، از قانونی بودن دفاتر اطمینان یابند.

 

جعل آسان‌تر از آب خوردن؟

دلایل زیادی برای رواج استفاده از روادید جعلی بین متقاضیان سفر به عتبات وجود دارد؛ از ناآگاهی این افراد گرفته تا آسان جعل شدن ویزای کشور عراق، افزون بر این طمع‌کاری برخی افراد را نیز باید دلیل استفاده از ویزای جعلی دانست، چون افراد سودجو روادید جعلی عراق را که حدود 40 دلار است به قیمت 5 تا 10 دلار می‌فروشند.

دلایل رواج استفاده از ویزای جعلی عراق را با دکتر رضا غنی‌لو، کارشناس رسمی دادگستری و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی در میان گذاشتیم. او توضیح می‌دهد: بالا رفتن قیمت ویزا یکی از دلایل ایجاد این مشکل است، چون تا مدتی قبل مردم با هزینه کمتری به این کشور سفر می‌کردند به همین دلیل اکنون دنبال ویزای ارزان می‌گردند و دچار مشکل می‌شوند.

باید به نظرات این کارشناس، این نکته را نیز اضافه کرد که در میان زائران عتبات عالیات جمعیت افرادی که وضع اقتصادی‌شان مناسب نیست زیاد است و اغلب آنها به دلیل ناآگاهی فریب افراد سودجو را خورده و ویزای جعلی تهیه می‌کنند.

غنی‌لو یادآور می‌شود: جعل ویزای برخی کشورها خیلی ساده است به همین سبب افراد فرصت‌طلبی که قادر به کار با نرم‌افزارهای گرافیکی باشند به‌راحتی می‌توانند ویزا را طراحی و جعل و آن را در چاپخانه چاپ کنند.

 

راه مقابله با بازار جعل ویزا

برای آگاه کردن زائران عتبات عالیات و محدود کردن فعالیت افراد سودجود به کار بین بخشی نیاز ا ست، زیرا سازمان حج و زیارت یا پلیس به تنهایی نمی‌تواند این بازار آشفته را کنترل کند، برای رسیدن به شرایط مطلوب وزارت خارجه کشورمان نیز نقش تاثیر‌گذاری دارد، زیرا چنانچه با طرف عراقی به‌درستی مذاکره کند می‌توان به لغو روادید عراق برای ایرانیان امیدوار بود.

ناصر عاشوری، عضو فراکسیون حج و زیارت نیز درباره راهکار کنترل این مساله می‌افزاید: دستگاه‌های اجرایی و نظارتی باید بهتر عمل کنند و خدمات مناسب‌تری به زائران ارائه دهند. برای نمونه واحد گذرنامه نیروی انتظامی باید در زمان کوتاه‌تری به زائران خدمات ارائه کند.

این در حالی است که باید یادآور شد مسئولان سازمان حج و زیارت نیز باید در کنار افزایش دفاتر رسمی خود برای اجرایی کردن برنامه‌های فرهنگی تلاش کنند تا آگاهی زائران از حق و حقوق‌شان بیشتر شود.

با توجه به علاقه مردم به سفر به عتبات عالیات باید از مسئولان خواست توجه ویژه‌ای به آشفته‌بازار جعل ویزای این کشور داشته و برای محدود کردن فعالیت افراد سودجو تمام تلاش خود را به کار گیرند، زیرا براساس اطلاعات سازمان حج و زیارت روزانه 60 کاروان از زائران عتبات به شکل زمینی و هوایی کشورمان را به مقصد عراق ترک می‌کنند، با توجه به این که جمعیت هر کاروان نیز 40 نفر است، می‌توان گفت هر روز 2400 ایرانی فقط از طریق سازمان حج و زیارت به عراق سفر می‌کنند و عده‌ای نیز خارج از کاروان‌ها به زیارت عتبات عالیات می‌روند، بنابراین تامین نیازها و امنیت این افراد باید جزو اولویت‌های سازمان‌های مسئول باشد.