حجت‌الاسلام ایمانی مقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه استان مرکزی بعد از نماز ظهر در مسجد دانشگاه اراک ضمن اشاره به اربعین حسینی گفت: اینکه چله‌های متعدد برای امری مهم گرفته شود دلیل بر این است که باید به این امر تأمل کرد و زوایای آن را بازشناخت.

وی افزود: امام حسین (ع) به همه مردم تعلق دارد و متعلق به دین و مذهب خاصی نیست.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی با اشاره به سفری که چند سال قبل به جنوب هندوستان داشته است، گفت: در آن منطقه فرقه‌ای زندگی می‌کنند که به آن‌ها حسینی برهمن می‌گویند. این فرقه هندو؛ اما به شدت عاشق و دلسوخته امام حسین (ع) هستند. روز عاشورا عده‌ای از این حسینی برهمن‌ها وارد حیاط حسینیه می‌شدند و یکی از آن‌ها برای امام حسین (ع) نوحه می‌خواند.

ایمانی مقدم ادامه داد: در این نوحه‌خوانی‌ها او می‌گفت: هر چند من هندو هستم و دوست دارم به حرم تو (امام حسین (ع)) بیایم؛ اما چون در آیین تو نجس هستم این توفیق را ندارم که به حرم تو بیایم. اما این امید را دارم که روزی که فوت کردم و جسمم را آتش زدند خاکسترم چون استحاله می‌شود باد این خاکستر را تا مزار تو بیاورد.

گروهی از برهمن‌هـا معتقدند که چون خبر جنگ میان امام حسین (ع) و یزید به سرحدات هند رسید گروهی از برهمن‌ها برای یاری امام حسین (ع) عازم سرزمین عراق شدند

وی ضمن بیان این خاطره از سرزمین هند خاطرنشان کرد: وظیفه ما دانشگاهیان است که از فرصت اربعین استفاده کنیم و به تأمل بیشتری پیرامون این واقعه بپردازیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اراک در پایان با بیان اینکه امام حسین (ع)‌ با اینکه از امام حسن (ع) یک سال کوچکتر بود؛ اما هرگز در زمان حیات ایشان خطبه نخواند؛ اما فقط در روز عاشورا نزدیک به 17-18 خطبه دارد. بر ما دانشگاهیان فرض است که خطبه‌های ایشان در این روز را مورد تأمل قرار دهیم.

لازم به ذکر است، حسینی برهمن‌هـا بالـاترین طبقه (کاست) هندوها را در دین هندو تشکیل می‌دهند و به‌رغم اینکه از پیروان دین هندو هستند؛ علـاقه ویژه‌ای به حضرت امام حسین (ع) دارند و این گروه از هندویان نام «حسینی برهمن» بر خود گذاشته‌اند. گروهی از برهمن‌هـا معتقدند که چون خبر جنگ میان امام حسین (ع) و یزید به سرحدات هند رسید گروهی از برهمن‌ها برای یاری امام حسین (ع) عازم سرزمین عراق شدند. این گروه چون به سرزمین عراق رسیدند حادثه کربلـا تمام شده بود و امام حسین (ع) و یارانش به شهادت رسیده بودند. برهمن‌هـا برای خونخواهی شهدای کربلا در کوفه به سپاه مختار پیوستند و در رکاب مختار ثقفی به شهادت رسیدند. بازماندگان این گروه از آن پس در هند در ایام شهادت سرور آزادگان به عزاداری پرداخته و نام  «حسینی برهمن» بر خود نهادند.