میر مسعود حسینیان، سرکنسول ایران در کربلا با اشاره به رضایت عموم زائران از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای شرکت‌کنندگان در همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین گفت: این آیین با شکوه بدون هیچ مشکل امنیتی برگزار شد و زائران با امنیت کامل زیارت کردند و به میهن بازگشتند.

 

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی و توجیه زائران برای سفر به عتبات عالیات به‌ویژه در ایام اربعین حسینی تأکید کرد و افزود: برخی از زائران که با تبلیغات صورت گرفته به کربلا آمده بودند، توقعاتی داشتند که بیش از حد تصور و نادرست بود.

 

سرکنسول کشورمان در کربلا با تأکید بر لزوم کار فرهنگی، پیش از سفر زائران به عتبات عالیات افزود: زائرانی که اربعین به عراق می‌آیند باید شرایط این کشور، وضعیت راه‌ها، حمل و نقل، اقامت و اسکان را به‌خوبی بدانند و بر اساس این شرایط، اقدام به این سفر زیارتی کنند.

 

حسینیان با اشاره به اقدامات شبانه‌روزی نیروهای کنسول‌گری کشورمان در کربلا برای یافتن مفقودان گفت: در مراسم اربعین امسال، نزدیک به یک هزار نفر که بیشتر آن‌ها، زنان و مردان مسن و عمدتاً بیمار بودند، به ستاد گمشدگان تحویل داده شدند.

 

وی افزود: کنسول گری کشورمان در کربلا، هشتصد نفر از این تعداد را که وابستگانشان پیدا نشدند، به مرزها منتقل و تحویل نیروی انتظامی داد.

 

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا، با بیان اینکه بیست روز از راهپیمایی اربعین گذشته است اما برخی تبعات آن همچنان ادامه دارد، گفت: با وجود آنکه بارها اطلاع‌رسانی شد تا زائران به‌جز گذرنامه هیچ مدرک شناسایی دیگری به همراه نداشته باشند، اما هم‌اکنون علاوه بر صدها گذرنامه، هزاران مدرک شناسایی دیگر از جمله کارت ملی، دفترچه بیمه، کارت بانک و کارت خودرو از زائران ایرانی که در کربلا یافته شده، در اختیار کنسول گری قرار گرفته است.

 

حسینیان لزوم احترام به قوانین حاکم در عراق را برای همه زائران یادآور شد و افزود: برخی‌ها، دانسته یا نادانسته قانون این کشور را نادیده می‌گیرند که در بعضی موارد مشکلات عدیده‌ای را برای آنان و همراهانشان ایجاد می‌کند.

 

وی همچنین با اشاره به فوت شدن 17 زائر ایرانی در ایام راهپیمایی اربعین حسینی در مسیرهای منتهی به کربلا گفت: این تعداد در سوانح رانندگی و تصادفات بین جاده‌ای جان باختند.