نشست خبری ثبت‌نام چهاردهمین دوره عتبات دانشگاهیان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین فقیهی، رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان برگزار شد.

حجت‌الاسلام فقیهی در خصوص اعزام دانشگاهیان در دوره پیش گفت: در مرحله سیزدهم که از تاریخ 19 مرداد آغاز و تا پایان آبان ماه ادامه پیدا کرد حدود هشت هزار نفر از دانشگاهیان اعم از اساتید، دانشجویان مجرد پسر و دانشجویان متأهل و کارمندان اعزام شدند.

او ادامه داد: در این دوره 189 کاروان داشتیم که از این تعداد حدود 41 درصد خانم، 59 درصد آقا، 60 درصد مجرد و 40 درصد متأهل بودند. از لحاظ تحصیلاتی 61 درصد کارشناسی، 24 درصد کارشناسی ارشد، 7 درصد دکتری، 8 درصد هم در مقطع کاردانی بودند و همچنین 74 درصد از این تعداد دور اولی بودند که اعزام می‌شدند و تنها 26 درصد سابقه تشرف داشتند. 91 درصد هم جلسات قبل از سفر را شرکت کرده و از جلسات راضی بودند. 79 درصد هم بسته‌های فرهنگی قبل از سفر را دریافت کرده بودند.

رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در خصوص شرایط ثبت‌نام دوره چهاردهم اظهار کرد: ثبت‌نام این دوره از اول دی ماه آغاز  شد. یک ویژگی خاصی که این دوره نسبت به سال‌های پیش دارد این است که گروه‌هایی که می‌توانند ثبت‌نام کنند شامل دانشجویان متأهل، مجرد پسر و مجرد دختر هستند. کاروان‌های ویژه‌ای برای دختران مجرد طراحی شده است. کاروان ویژه دختران همه هوایی است و اعزام آن‌ها به صورت زمینی انجام نخواهد شد. همچنین قرعه‌کشی در تاریخ 17 ربیع‌الاول، همزمان با میلاد پیامبر اعظم انجام خواهد شد که بلافاصله بعد از قرعه‌کشی نتایج را اعلام می‌کنیم. در این دوره 289 کاروان پیش‌بینی کردیم که نسبت به سال قبل حدود 100 کاروان اضافه شده است که 172 کاروان هوایی و 115 تا زمینی خواهد بود و در کل پیش‌بینی می‌شود که 11 هزار و500 نفر اعزام شوند.

او در رابطه با ویژگی کاروان‌های دانشجویی دوره چهاردهم تصریح کرد: این دوره 15 ویژگی دارد که شاخصه‌هایی است که می‌تواند کاروان دانشجویان را نسبت به دیگر کاروان‌ها ممتاز کند. 1- جوان بودن، 2- همراهی روحانیت، 3- حضور عوامل عتبات عالیات در کربلا و نجف، 4- استقرار مداح در کربلا و نجف، 5- زیارت دسته جمعی، 6- قرائت دسته جمعی در بین‌الحرمین، 7- تصویربرداری از برنامه‌ها، 8- زیارت نجف اشرف 9- مسابقات فرهنگی، 10- داشتن وام، 11- جلسات آموزشی قبل از سفر، 12- همایش‌های فرهنگی پس از سفر، 13- نشست‌های هم‌اندیشی در کربلا 14 – ارسال بسته‌های فرهنگی قبل و بعد از سفر، 15- همایش دانشجویان در حین سفر.

فقیهی گفت: در دوره پیش دانشجویان نتوانسته بودند وام‌های خود را دریافت کنند، اما در این دوره می‌توانند وام یک میلیون تومانی با سود 4 درصد از بانک ملت دریافت کنند که این وام بدون سپرده‌گذاری است. ما یکسری کاروان‌هایی را جهت هم‌اندیشی اساتید راه‌اندازی کرده‌ایم، علاوه بر این چندین کاروان به روسای دانشگاه‌های کشور اختصاص یافته است که مختص چند استان است. این استان‌ها شامل تهران، تبریز، کرمان، شیراز و اصفهان است که عمده کاروان‌های روسای دانشگاهیان در تعطیلات عید نوروز و از دوم تا هفتم فروردین اعزام خواهند شد. اعزام دانشجویان نیز از پنجم بهمن آغاز و تا آخر فروردین یعنی بیش از سه ماه انجام خواهد شد.

رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان افزود: سفر به عتبات هفت روزه خواهد بود که سفرهای زمینی حدود 970 هزار تومان است و هتل در نجف و کربلا و نزدیک به حرمین خواهد بود. سفر هوایی هم حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است که هتل نجف بسیار نزدیک، اما هتل کربلا در فاصله کمی دورتر از حرم پیش‌بینی شده است. راجع به برنامه سفر به سامرا، تابع شرایط زمانی عراق هستیم اگر سازمان حج و زیارت و مسئولین کشور عراق اجازه دهند سفر به این مکان نیز خواهیم داشت که ظاهراً در دستور کار قرار گرفته است. اما اعزام کاروان به کاظمین قطعاً انجام خواهد شد. همچنین سعی داریم که دانشجویان را به مزار حر نیز ببریم.

او در خصوص مشکلاتی که در ارسال بسته‌های فرهنگی در دوره پیش شکل گرفته بود، گفت: تلاش می‌کنیم که این بسته‌های فرهنگی به دست همه و به تمامی استان‌ها برسد. علت اینکه در سال گذشته تعدادی از استان‌ها بسته فرهنگی را دریافت نکرده بودند به این جهت بود که آن‌ها جلسات قبل از سفر را شرکت نکردند.

فقیهی در پایان خاطرنشان کرد: دانشجویان پس از مشخص شدن نتایج قرعه‌کشی و ثبت‌نام نهایی به بانک ملت معرفی می‌شوند تا وام خود را دریافت کنند. این وام ربطی به وام صندوق رفاه دانشجویان ندارد و دانشجویان می‌توانند از هر دو وام استفاده کنند.

 

پاسخ به پرسش های متداول در خصوص عتبات دانشگاهیان