حجت‌الاسلام والمسلمین نجفی روحانی، درباره اهمیت سوغاتی و خرید در سفرهای زیارتی گفت: از قدیم سوغات کربلا مهر، تسبیح و خرما بوده است. بهترین سوغات زائر کربلا در بازگشت می‌تواند تربت کربلا و بازگویی خاطرات این سفر معنوی باشد.
وی افزود: اما اگر کسی بخواهد بیشتر از این مقدار، سوغاتی متنوع بیاورد، می‌تواند هدایای که بار معنوی داشته باشند . مانند زیتون، در نجف، چفیه، عبای عربی و ... باشد. چرا که لطف سوغاتی به بومی بودن آن است و بهتر است که زائران وقت را به بازار گردی و خرید کالاهای بی‌کیفیت چینی و ... هدر ندهند، چرا که بهتر از این اجناس در ایران هم موجود است. آنچه نمی‌توان در ایران یافت حرم امام حسین (ع)، حرم امیرمؤمنان (ع) و حرم حضرت ابوالفضل (ع)، حرم امام کاظمین و امامان عسکریین است.

حجت‌الاسلام نجفی روحانی ادامه داد: ما همه مشکلات، گردوغبار، گرما و ناملایمات سفر را به عشق زیارت این بزرگواران تحمل می‌کنیم، نه برای بازار. هر چه زائر در بازار بچرخد به همان اندازه وقت کمتری را به زیارت حرم‌های شریف اختصاص می‌دهد.
وی اضافه کرد: از مسافر آگاه و مکتبی انتظار می‌رود که ره‌آوردهای معنوی از این سفر برای خانواده و دوستان بیاورد و دریافت‌ها، معرفت‌ها، آموختنی‌های سفر را به عنوان یک ارمغان برای دیدارکنندگانش بازگو کند و آنان را در فضای معنوی و روحانی مسافرت خویش قرار دهد.

نماینده بعثه مقام معظم رهبری گفت: با ساعتی گشت و قدم زدن در خیابان‌ها و معابر شهر مقدس کربلا برای رصد حضور مردم در بازار به راحتی می‌توان دریافت که زائران ایرانی علاقه و رغبتی از خود برای این کار نشان نمی‌دهند و به صورت پراکنده و کم آن‌هم به قول خودشان اجناس سبک از لحاظ قیمتی خرید می‌کنند.

وی افزود: تعدادی از زائران ایرانی در کربلا دلیل این امر را گرانی اجناس، پایین آمدن ارزش ریال و افزایش قیمت دلار دانستند و گفتند: اجناسی که در بازار کربلا وجود دارد تفاوتی با مشابه آن در داخل کشور ندارد و تنها قیمت آن به پول ما بسیار بالاست.
در این حال برخی از زائران در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفتند: به عنوان مثال یک قطعه اسباب‌بازی چینی برای کودکان در ایران با همان مارک و نشان یک قیمت دارد و در کربلا قیمتش دو برابر است چون آن‌ها اجناسشان را به دینار یا دلار می‌فروشند و ازآنجاکه قیمت دینار و دلار بسیار بالا رفته طبیعتاً ما متضرر می‌شویم پس دلیلی ندارد از اینجا خرید کنیم.

البته آن‌ها این موضوع را هم ناگفته نگذاشتند که برخی از کالاها و اجناس برای فرزندان و نزدیکان خود می‌خرند تا خیلی هم دست خالی برنگشته باشند اما معتقد بودند در حال حاضر فقط خرید مهر و تسبیح و سوغاتی‌هایی از این قبیل را ترجیح می‌دهند.
همچنین گروه دیگری از زائران نیز در گفت‌وگویی معتقد بودند: واقعاً اجناس موجود در بازارهای داخل کشور و شهر محل زندگی‌شان از کیفیت و قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به عراق برخوردارند پس لزومی به خرید ندارند و ترجیح می‌دهند پس از بازگشت از محل خودشان خرید کنند البته این‌ها نیز خرید مهر و تسبیح را در اولویت قرار داده بودند.

چند تن از زائران نیز دلیل عمده حضور نیافتن خودشان در بازار را این‌گونه بیان کردند که مشرف شدن به این سرزمین مقدس یک توفیق الهی بوده و دیگر یا نصیب یا قسمت، پس دوست داریم تا می‌توانیم در این فرصت بیشترین استفاده را ببریم و پس از بازگشت حسرت این روزها و لحظات را نخوریم.