به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام»، مداحان اهل بیت علیهم السلام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا پیام ثارالله را نسل به نسل منتقل کنند. 

آنچه در ادامه می‌آید،‌ ماحصل گفت‌وگویی با مداح و ذاکر اهل‌بیت علیهم السلام در کشور افغانستان به نام علی‌اصغر حکیمی است که در میان صحبت‌هایش از عاشورای سال 90 کابل می‌گوید:

*خودتان را معرفی کنید و اهل چه کشوری هستید؟

- علی اصغر حکیمی، از کشور افغانستان.

*اسمتان علی اصغر است، روضه حضرت علی اصغر علیه السلام را هم خواندید؟!

-بله! خیلی زیاد خواندم، البته اگر خدا قبول کند.

*از چند سالگی مداحی می‌کنید؟

-از 7 سالگی شروع کردم.

*شیوه مداحی در افغانستان چگونه است، چه سبک‌هایی را ارائه می‌دهید یا از چه ابیاتی استفاده می‌کنید؟

-در افغانستان به این شکل که مداحی کلاسیک و استادی هم باشد، ‌از این مسائل نیست، بلکه به صورت خودجوش برخی افراد مداح می‌شوند، در بعدازظهر روزهای جمعه در کابل مراسم‌های سخنرانی برگزار می‌شود و در آنجا کودکان به نوحه‌سرایی می‌پردازند و به خصوص روضه علی اصغر علیه السلام می‌خوانند، همچنین در روزهای جمعه مراسم مقتل‌خوانی انجام می‌شود.

البته مداحی با مقتل‌خوانی تفاوت دارد، با این وجود سبک‌های وطنی در افغانستان است و مردم به زبان محلی مقتل‌خوانی دارند و اشعاری را مرثیه‌خوانی می‌‌کنند، البته مراسم عزاداری افغانستانی‌ها نسبت به کشورهای دیگر متفاوت است، آن‌ها مراسم سینه‌زنی خاصی دارند و در روز هفتم ماه محرم علم‌کشی دارند.

همچنین در مناطق مختلف و عمومی شهر جوانان جمع می‌شوند و به زنجیرزنی می‌پردازند، همچنین در روز عاشورا در مسجد زیارت منسوب به حضرت ابوالفضل علیه السلام مراد خانی کابل مراسم عزاداری برگزار می‌کنند که در این مکان در یک عاشورا رنگ خون به خود گرفت و‌ 70 نفر از هموطنان ما به شهادت رسیدند که نکته جالب اینجاست که انتشار عکسی از این انفجار-دختری سبزپوش در میان کشته‌شدگان-  توانست اوج مظلومیت این واقعه را به تصویر بکشد.

 

13920814000653_PhotoL.jpg

 

*چه زمانی این اتفاق رخ داد؟

-عاشورای سال 90 رأس ساعت 12 ظهر در کابل افغانستان.

*کسی که می‌خواهد مداحی کند، برای اینکه کلامش میان جوانان تأثیرگذار باشد، باید چه ویژگی‌ داشته باشد؟

-اگر اخلاص به قلب او رسوخ کرده باشد، خود به خود در جوانان اثر می‌گذارد و مردمی که در مداحی او حضور دارند را تغییر می‌دهد،‌ البته این را اضافه کنم که جوانان افغانستانی جلسات شب‌های جمعه آن‌ها ترک نمی‌شود.

*فرزند هم دارید؟

- دو پسر و دو دختر دارم.

*از فرزندان شما کسی هم مداح شده است؟

-بر عکس پسرانم، دخترانم به مداحی علاقه دارند و در ایام عاشورا در جلسات بانوان، مداحی می‌کنند.

*کربلا هم رفتید؟

-بله، 40 بار

*تفاوت بار آخری که به کربلا رفتید با بار نخست،‌ چگونه بوده است؟

-عشق به امام حسین علیه السلام بیشتر از قبل شده است.

*چه توصیه‌ای برای جوانان و کسانی که صدای شما را می‌شنوند،‌ دارید؟

-آرزو دارم همه جوان‌ها در این راه هدایت شوند و عشق به اهل بیت علیهم السلام و امام حسین علیه‌السلام در کردار آن‌ها موج بزند، زیرا اگر این عشق در دلشان جای بگیرد، از همه مشکلات و آسیب‌ها ایمن خواهند بود، همان گونه که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «ان الحسین مصباح الهدی وسفینه النجاه»، حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است.