محمدجواد غفورزاده (شفق)، شاعر برجسته آئینی کشور، با بیان اینکه شاعران آئینی باید آنچه دل می‌گوید را در شعرهایشان دنبال کنند، توضیح داد: آئین به معنای مرام و مذهب شخص است و شاعر آئینی نیز شاعری برگرفته از سخنان و اعتقادات است اما با زبان هنر.

 

فاصله‌ گرفتن از ادبیات فاخر فارسی؛ آسیب اشعار و مداحی‌های امروز

شفق یکی از آسیب‌های اشعار آئینی و به ویژه مداحی را فاصله گرفتن و کاهش سطح ادبیات فاخر و زیبای فارسی دانست و با اشاره به یکی از اشعار مهدی اخوان ثالث، شاعر برجسته خراسانی ادامه داد: اخوان ثالث در این اشعار حرف‌هایش را با امام رضا (ع) با همان بیان فردوسی مطرح کرده بود؛ ما نمی‌خواهیم بگوییم همه اخوان ثالث شوند اما آنچه مهم است این است که ما نباید ادبیات فاخر خود را فراموش کنیم و با سطح برداشت مستمع سطح اشعار را پایین بیاوریم بلکه باید مستمع را با خود بالا ببریم.

وی با اشاره به تأثیر شعر و مداحی در انتقال معارف عاشورا بیان کرد: به نظر می‌رسد اطلاع بسیاری از مردم از مسائل عاشورا و پیوند دل‌ها با اهل بیت (ع) با استفاده از همین اشعار است، اشعاری که صحنه‌های عاشورا و وقایع زندگی ائمه (ع) را با زبان هنر به زیبایی ترسیم می‌کنند و انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

این شاعر آئینی برجسته کشور در همین راستا اضافه کرد: البته این نوع تأثیر در قلب انسان‌ها کاری است که مداح و شاعر می‌تواند انجام دهد و دیگران به راحتی نمی‌توانند این نقش را ایفا کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه پرداختن به زیبایی چهره یاران امام حسین (ع) مانند حضرت عباس (ع) اشکالی ندارد، توضیح داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر ما از چهره حضرت عباس (ع) صحبت کنیم، شاید زیباتر از این هم بوده باشند اما آنچه در مورد ایشان اهمیت دارد، شخصیت، منش و روش ایشان است.

 

شاعران بیشتر ادبیات مطالعه کنند

شفق به شاعران و مداحان توصیه کرد تا ادبیات فارسی را بیشتر مطالعه کنند و ادامه داد: امروز بعضی از ادبیات ما فاصله گرفته‌اند و مطالعه‌شان کم شده است اما اگر بازگردند، کارشان رشد پیدا خواهد کرد و موفق خواهند بود همچنان که الان هم چنین افرادی هستند.