رضا اسماعیلی، محقق و مدرس زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه شعر عاشورایی شاخص‌ترین حوزه ادبیات دینی است که بیشترین توجه شاعران متعهد را در سال‌های اخیر به خود معطوف کرده، عنوان کرد: حماسه کربلا برای شاعران معاصر ابعاد سودمندانه و حماسه‌آفرینی داشته و گستردگی سوگ امام حسین (ع) باعث توجه شاعران شده است.
اسماعیلی از عاشورا به عنوان اعظم مصائب عالم و آدم یاد کرد و افزود: وقایع روز عاشورا برای شاعران الهام‌بخش بوده و ایثارهای امام حسین (ع) بالاتر از هر افسانه و تاریخ است.
این محقق تاکید کرد: حماسه عاشورا، پیام‌های قیام کربلا، آزادگی، عدالت‌طلبی، شجاعت، مردانگی و ارزش‌های انسانی کربلا باعث توجه خاص شاعران به این موضوع شده است.
این مدرس زبان و ادبیات فارسی همچنین گفت: در آموزه‌های دینی نیز بر لزوم زنده نگه داشتن قیام کربلا تاکید شده است. کربلا یک تاریخ است و شاعران تلاش کرده‌اند پیام بیدارسازی و ظلم‌ستیزی آن را الهام‌بخش اشعار خود قرار دهند.
وی اظهار کرد: شاخصه‌های ظلم‌ستیزی و مقاومت در مقابل باطل در عاشورا جلوه‌گر است و تمام انسان‌ها را در عصرهای مختلف مجذوب می‌کند.


کمرنگ بودن مفاهیم دینی در قالب‌های شعری غیر سنتی

اسماعیلی همچنین گفت: بیشتر شاعران خصوصا کسانی که دغدغه دینی دارند از زبان شعر برای ابلاغ آموزه‌های دینی به طور مستقیم یا غیر مستقیم استفاده می‌کنند و شعرشان مملو از تلمیحات قرآنی است. در اشعار این شاعران بسیار دیده می‌شود که حتی آیه یا بخشی از آیه‌ای را برای تاثیرگذاری مطلب می‌آورند.

این محقق افزود: در عین حال شاعرانی که در قالب‌های نو و آزاد شعر می‌سرایند کمتر به آموزه‌های دینی توجه دارند و تصور اشتباه آنها این است که قالب نیمایی قابلیت انتقال مضامین دینی را ندارد. این در حالی است که شاعران می‌توانند با الگوگیری از شاعران بزرگی چون زنده‌یاد سیدحسن حسینی که صاحب مجموعه شعر سپید عاشورایی به نام «گنجشک و جبرییل» است، در قالب نو نیز متن آیات و مضامین قرآنی را بیاورند.
این مدرس زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد: فقط قالب سنتی نیست که می‌تواند مضامین قرآنی را منتقل کند، بلکه می‌توان با خط‌شکنی به گونه امثال سیدعلی موسوی گرمارودی و زنده‌یاد طاهره صفارزاده از قالب‌های آزاد، سپید و نیمایی برای خلق مضامین دینی و عاشورایی بهره برد.