حسن پلارک، درباره مشارکت مردمی در خدمت‌رسانی به زوار سیدالشهدا (ع) در مراسم پیاده‌روی اربعین امسال در عراق گفت: میزان مشارکت مردم امسال نسبت به سال گذشته بیش از 10 برابر شده بود و دلیل آن هم آگاهی مردم نسبت به مشارکت در امر موکب‌داری و خدمت‌رسانی به زوار سیدالشهدا (ع) مانند عراقی‌ها در عراق بود.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین ادامه داد: حدود 70 درصد خدمات‌رسانی مردمی توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات سازماندهی شد و هیئت‌ها و سازمان‌ها با ثبت‌نام در ستاد و تعیین مکان موکب‌ها فعالیت خود را در اربعین آغاز کردند و حدود 30 درصد مشارکت‌ها  به صورت فردی و خارج از سازماندهی انجام شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: با شناسایی خانه‌ها و محل‌های مناسب برای استقرار زائران در نجف و کربلا حدود 40 هزار زائر را به سوی خانه‌های عراقی‌ها برای اسکان راهنمایی کردیم و حدود 300 هزار نفر را نیز در موکب‌های ایرانی اسکان دادیم.

پلارک گفت: یکی از مشکلات سال‌های گذشته تکمیل ظرفیت موکب‌های بین‌راهی بود و خانواده‌هایی که در سرما بی‌سرپناه بودند. امسال حدود 10 هزار نفر را در چادرهای مسافرتی اسکان دادیم و به آنها به صورت امانی پتو و کیسه خواب می‌دادیم تا استراحت کنند.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین به امکانات خوبی که امسال در عراق برای زائران پیاده اربعین تهیه شده بود اشاره کرد و گفت: به همت نیروهای ستاد بازسازی وزارت نیرو، امسال تمام سرویس‌های بهداشتی سیار با هزینه و تلاش ایران به شبکه فاضلاب شهری کربلا متصل شد. همچنین به تمام موکب‌های بین‌راهی برق‌رسانی و 1000 شاخه دوش آبگرم در مسیر زوار تعبیه شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات به فعالیت مستمر ستاد اربعین اشاره کرد و گفت: در ستاد فرابخشی اربعین هماهنگی‌های خوبی صورت گرفت و حقیقتا «همدلی و همزبانی» که مورد تاکید مقام معظم رهبری بود در این ستاد به دلیل نیت‌های خالصانه نمود پیدا کرد و مسئولان دیگر می‌توانند از این همدلی و همزبانی درس بگیرند.

وی در خاتمه به تعداد زواری که در ایام اربعین از مرزهای ایران به عراق سفر کردند اشاره کرد و گفت: حدود 2 میلیون و 200 تا 2 ملیون 300 هزار زائر ایرانی در ایام اربعین به عتبات عالیات سفر کردند و الحمدلله بیش از 90 درصد زوار ایرانی ویزای کشور عراق را اخذ کرده بودند.