حسن دانایی فر از ده‌ها نشست و جلسه مشترک با مقامات عراقی از جمله وزیران کشور، نقل، بهداشت و سایر مقامات کشوری و استانی از جمله استان‌های بصره، میسان، القادسیه، واسط، کربلا، نجف و بابل یاد کرد که جملگی با هدف ایجاد تسهیل در امور رفت و آمد و اسکان و بهداشت و تغذیه زائران اربعین صورت گرفت.

وی ضمن تقدیر از رسانه‌ها، برای پوشش این مراسم و انعکاس عظمت آن، به بیان نقاط قوت و ضعف برگزاری این مراسم پرشور نیز پرداخت و در خصوص هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط درباره مراسم اربعین حسینی، گفت: حجم فعالیت‌های صورت گرفته در اربعین حسینی آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان به یک‌یک آن‌ها اشاره کرد. 
سفیر ایران در عراق، اهمیت سلامت جسمی و روحی زائران ایرانی را هم‌طراز امنیت آن‌ها اعلام و تأکید کرد: برای برقراری امنیت سلامت زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی یک هزار و 200 پزشک و پزشک متخصص ایرانی مشارکت کردند که این امری بی‌سابقه در عملیات درمانی و بهداشتی پزشکان ایرانی در خارج از کشور محسوب می‌شود.

 

218.jpg

 

وی با بیان اینکه مسئله تأمین امنیت سلامت زائران در کنار دیگر موضوعات برای مسئولان مراسم اربعین حسینی دارای اهمیت زیادی بود، بیان داشت: برای اجرای این هدف 35 مرکز درمانی در تمام نقاط حرکت زائرین به سمت کربلای معلی به اضافه یک بیمارستان متحرک در کوت مرکز استان واسط با تمام تجهیزات ایجاد شد. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق افزود: برای برگزاری بهتر مراسم اربعین حسینی امسال، شش قرارگاه در شش موضوع و با محوریت مرز تا مرز ایجاد شد که جهت اجرایی شدن آن کمیته‌های امنیت، اسکان، تغذیه، حمل و نقل، فرهنگی، عشایر و مردم و خدمات (که خود شامل: درمان، درراه مانده‌ها، مفقودین، گمشدگان، و حادثه دیده‌ها) را تشکیل دادیم. 

رییس ستاد اربعین حسینی با اشاره به اینکه این شش قرارگاه وظیفه داشتند تا مسائل زائران ایرانی از ورود تا خروج از کشور عراق را پیگیری کرده و به نتیجه برسانند، تصریح کرد: این قرارگاه‌ها شامل نجف، کربلا، مهران، بصره، چذابه و کاظمین بود که زیر نظر ستاد مرکزی در بغداد فعالیت می‌کردند. 

 

610.jpg


** 910 کامیون تبرعات مردم ایران را به عراق حمل کردند 
دانایی فر با بیان اینکه سال گذشته (1393) 123 کامیون، تبرعات مردم ایران برای مراسم اربعین حسینی را به عراق حمل کردند، اظهار داشت: قبل از مراسم اربعین امسال 910 کامیون تبرعات مردم ایران را به شهرهای کربلا و نجف و مسیرهای عبور زائران حسینی حمل کردند که این امر خود نشان می‌دهد که کمک‌های مردم ایران به برگزاری مراسم اربعین حسینی در عراق نسبت به سال گذشته حدود 9 برابر شده است. 
وی همچنین به برپایی 16 موکب ایرانی در سال گذشته در کنار موکب‌های عراقی اشاره کرد و گفت: در اربعین امسال 146 موکب ایرانی در سراسر مسیرهای منتهی به کربلای معلی و داخل این شهر مقدس و نیز نجف اشرف راه‌اندازی شد. 
دانایی فر با اظهار اینکه ستاد اربعین سال گذشته برای 27 هزار ایرانی زائر، محل اسکان ثابت در کربلا تهیه کرده بود، گفت: در مراسم اربعین امسال برای یکصدو 60 هزار زائر حسینی محل اسکان ثابت با تمامی امکانات در کربلا فراهم شده بود و در نجف اشرف نیز در حالی که در سال گذشته برای 5 هزار نفر امکان اسکان تهیه شده بود این میزان امسال به 100 هزار محل اسکان افزایش یافت.

 

315.jpg

 

** امنیت زائران حسینی کاملاً برقرار بود 
رییس ستاد اربعین حسینی مجدداً به مسئله امنیت اشاره کرد و گفت با توجه به تهدیدهای تروریستی که یک دغدغه مشترک میان مقامات ایرانی و عراقی محسوب می‌شد، در اربعین امسال امنیت کامل برقرار بود تا جایی که دستکم یک میلیون زائر ایرانی در کنار زائران دیگر کشورها به زیارت مرقدهای امامان حسن عسکری (ع) و علی نقی (ع) در سامرا هم مشرف شدند.

 

412.jpg

 

** استفاده از دستاوردها و تجربیات سال‌های گذشته 
دانایی فر شناخت نقاط ضعف و قوت اقدامات سال گذشته و استفاده از آن تجربیات در مراسم اربعین سال جاری را بسیار راهگشا دانست و اظهار داشت: مجموعه‌های ایرانی دخیل در کار اربعین سال‌های گذشته به صورت جزیره‌ای و جدا عمل می‌کردند که امسال این نقیصه را برطرف کردیم و همه دستگاه‌های ایرانی به صورت یک مجموعه منسجم عمل کردند. 
وی هماهنگی ارگان‌های ایرانی با دستگاه‌های عراقی در بحث مراسم اربعین حسینی امسال را یکی از کارهای خوب این مراسم اعلام کرد و بیان داشت: سال‌های گذشته ارگان‌های ایرانی و عراقی دیرهنگام با هم هماهنگ می‌شدند که با یاری خدا این امر امسال در سر وقت انجام شد که ثمرات خوبی به همراه داشت. 
رییس ستاد اربعین موضوع بعد را سازمان‌دهی پشتیبانی زائران حسینی اعلام و خاطر نشان کرد: تقسیم کار خوبی میان ارگان‌های ایرانی و دستگاه‌های عراقی در مراسم اربعین حسینی امسال صورت گرفت و ما از ماه مبارک رمضان گذشته کار و مذاکرات با دستگاه‌های عراقی را شروع کردیم. 
وی آغاز برنامه هماهنگی امسال اربعین حسینی امسال را در ماه مبارک رمضان گذشته و با دیدارش با وزیر کشور عراق عنوان کرد و افزود: در دیدار با وزیر کشور عراق بر ضرورت تشکیل کمیته‌های مختلف به‌ویژه کمیته امنیت بحث و تبادل نظر شد و این جلسات و نشست‌ها بارها تکرار و از جمله منجر به چندین بازدید مشترک با محمد سالم الغبان وزیر کشور از مرزهای دو کشور شد. 

 

514.jpg


دانایی فر در خاتمه با اشاره به هماهنگی با دستگاه‌های عراقی در موضوع مراسم اربعین حسینی گفت: برای برگزاری مراسم باشکوه اربعین حسینی، با نخست وزیر، وزرای کشور، خارجه، اقتصاد و دارایی، دفاع، بهداشت و درمان و حمل و نقل عراق و همچنین استانداران کربلا، نجف، کوت، حله و العماره و همچنین اتاق‌های عملیات بغداد، فرات و رافدین و سران عشایر، فرماندهان الحشدالشعبی، رئیس مجلس اعلا و دیگر دستگاه‌های عراقی هماهنگی شد.