آقای فراس الاسدی شاعر و خبرنگار گفت: هیئت شعرا و مداحان حسینی در عراق و جهان بر آن شد تا هر سال در پایان ماه صفر به شکل یکپارچه به عزاداری بپردازند. وی علت انتخاب این روز را مشغولیت این افراد در طول ماه‌های محرم و صفر اعلام کرد و گفت: مداحان و شعرا در این دو ماه به دلیل حضور در هیئت‌های مختلف و خدمت به منبر حسینی امکان مشارکت در عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام را ندارند لذا آخرین روز ماه صفر جهت برپائی این مراسم از سوی مداحان و شاعران حسینی برای عزاداری انتخاب گردید.


وی در ادامه گفت: ما با عزاداری خود با حضرت سید الشهداء عهد و پیمان می‌بندیم که تا ابد در مسیر آن امام همام که روشنگر راه همه مؤمنین بوده و خود بود پایدار و استوار مانده و قلم و حنجره ما در خدمت این نهضت بزرگ و جاوید باشد.


از سوی دیگر مداح اهل بیت آقای حسین العکیلی گفت: ما مداحان هر سال و در آخرین روز ماه صفر با برپائی این مراسم، اختتامیه عزاداری ماه محرم و صفر را برگزار می‌نمائیم. وی از برپائی محافل شعری هر پنج‌شنبه شب خبر داد و گفت: در این محافل اشعار شعرای جوان خوانده و این شعرا به مردم معرفی می‌گردند تا پس از انتخاب بهترین اشعار و شعرا و تقویت آن دسته از شعرائی که نیاز به آموزش بیشتر دارند از توانائی‌های ایشان در راه خدمت به منبر حسینی بهره‌مند گردیم.