نشست تخصصی «بررسی فعالیت‌های قرآنی در مراسم پیاده‌روی اربعین»، دوشنبه 23 آذرماه با حضور حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، اسماعیل درتراش، مدیر خیمه‌های قرانی مراسم اربعین حسینی و میثم ساکی، مدیرعامل موسسه قرآنی قدر هویزه در محل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد.

حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه و ایده پرداز طرح‌های قرآنی اربعین حسینی، گفت: پیاده‌روی اربعین تجمعی بزرگ در طول تاریخ است که این ظرفیت را حضرت سیدالشهدا (ع) ایجاد کردند، حضور 27 میلیون انسان از 80 کشور در سراسر دنیا، یک مانور و رژه الهی و سیاسی ایجاد کرده که امری بی‌نظیر است.

وی با اشاره به حضور همه اقشار مسلمین از شیعه و سنی گرفته تا عرب و عجم در این مراسم، عنوان کرد: پیاده روی اربعین ظرفیت و قابلیت فرهنگ مشترک ناب اسلام را به رخ دنیا می‌کشد، این همایش بزرگ با هدفی مقدس مرزهای جغرافیایی را بی‌معنی کرده است.

در ادامه این نشست اسماعیل درتراش مدیر خیمه‌های قرآنی اربعین حسینی در عراق و نیز رابط میان مسئولین عراقی و ایرانی موکب‌های مسیر پیاده روی، گفت: در سال جاری درباره فعالیت‌های قرآنی در موکب‌ها به لحاظ برنامه‌ریزی مشکلاتی داشتیم که باید برای سال آینده برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه کار خیمه‌های قرآنی اربعین حسینی در سال جاری از 28 محرم شروع شد، افزود: برای برطرف کردن عیوب کار نباید تصمیم‌گیری برخی فعالیت‌ها را با تأخیر انجام دهیم بلکه باید برای اربعین سال بعد از امروز برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشیم.

پیاده روی اربعین ظرفیت و قابلیت فرهنگ مشترک ناب اسلام را به رخ دنیا می‌کشد، این همایش بزرگ با هدفی مقدس مرزهای جغرافیایی را بی‌معنی کرده است.

 مدیر خیمه‌های قرآنی اربعین حسینی در عراق، عنوان کرد: در راستای آماده‌سازی خیمه‌های قرآنی باید از امروز برنامه‌ریزی کرده و ایرانی‌ها و عراقی‌ها همه متحد و با مدیریت متمرکز در کل مسیر مرز تا کربلا کارهای فرهنگی و قرآنی انجام دهند.

درتراش اظهار داشت: در راهپیمایی اربعین حسینی عراقی‌ها بسیار علاقه داشتند که در مناسبات و کارهای فرهنگی ایرانی‌ها شرکت کنند در این زمینه ما باید قاری‌های قرآن، سخنران و مداحان خوبی را دعوت کنیم، باید نماز جماعت برپا کرده و فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم تا فرهنگ ملت‌ها در این راهپیمایی یکی شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در راهپیمایی اربعین حسینی قاری‌های مصری به وفور حضور داشتند چرا نباید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور ما در این زمینه اقداماتی داشته باشد.

مدیر خیمه‌های قرآنی اربعین حسینی در عراق، گفت: مرقد امام رضا (ع) وارد شده خیمه‌های قرآنی راه انداخت که 240 خیمه در آن وارد کار شدند اما باید بیش از این باشد ما باید درباره قرآن فرهنگ‌سازی کنیم تا فرهنگ عقیدتی و فقهی اسلام را در دنیا گسترش دهیم.

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در ادامه این نشست، افزود: بر اساس اعترافات دشمنان اسلام، شیعه برای حرکت رو به جلوی خود، دو بال برای پرواز دارد، بال سرخ و بال سبز که بال سرخ آن حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و بال سبز آن انتظار فرج حضرت مهدی (عج) است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مهدویت و انتظار فرج حضرت بقیه الله (عج) تصریح کرد: در همین مراسم پیاده روی اربعین، بسیاری از شیعیان و حتی برادران اهل سنت، تاکید می‌کردند که تلاوت و ختم قرآن باید به نیت سلامتی حضرت مهدی (عج) انجام شود، در واقع می‌کوشیدند در کنار زنده نگه داشتن یاد قیام عاشوار و توجه به گذشته، به مفهوم و مبحث انتظار و فرج مولا، امید به آینده را نیز زنده نگه دارند.

در همین مراسم پیاده روی اربعین، بسیاری از شیعیان و حتی برادران اهل سنت، تاکید می‌کردند که تلاوت و ختم قرآن باید به نیت سلامتی حضرت مهدی (عج) انجام شود

محمدی افزود: ما باید در راهپیمایی اربعین حسینی در حوزه فرهنگ مهدویت یا به تعبیری فرهنگ امیدواری نیز فعالیت داشته باشیم و آن را از این طریق در جامعه نهادینه کنیم زیرا فرهنگ مهدویت در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی کارکردهای بسیار خوبی دارد.

در ادامه نیز میثم ساکی، مدیر عامل موسسه قرآنی قدر هویزه در خصوص مشارکت این موسسه در فعالیت‌های قرآنی مراسم پیاده روی اربعین گفت: سال‌های گذشته در مراسم اربعین با سخت‌ترین شرایط و با حداقل امکانات برنامه فعالیت‌های قرآنی انجام می‌شد، سال جاری در خصوص فعالیت‌های قرآنی راهپیمایی اربعین احتمال داده بودیم که در اجرای برنامه‌ها با مشکلاتی مواجه شویم اما وقتی وارد مرز عراق و موکب‌ها شدیم با استقبال شدید مدیران روبرو شدیم که این نوع تعامل برای ما اهمیت زیادی داشت، زیرا افقی نو با پشتوانه قوی در برنامه‌ریزی برای سال آینده داشت.

مدیر عامل موسسه قرآنی قدر هویزه، عنوان کرد: زمانیکه وارد موکب‌ها در عراق شدیم احتمال می‌دادیم که فعالیت‌های قرآنی مانند راهیان نور باشد اما آنجا زائران از تلاوت و محافل قرآنی استقبال بی‌نظیری کردند.

ساکی بیان داشت: ما در سال جاری ده روز پیش از آغاز پیاده‌روی اربعین شروع به کار کردیم اگر چه مشکلات حل شد اما این زمان برای انجام اقدامات مناسب تر کم بود.

وی عنوان کرد: در سال جاری ما در کنار فعالیت‌های قرآنی نظیر قرائت قرآن، نماز جماعت، اذان، دعا و زیارت عاشورا را نیز اجرا کردیم، یعنی به نوعی محفل قرآن و عترت برگزار کردیم امید که در سال‌های آتی با تجربه و توشه بهتری وارد این عرصه شویم.

همچنین در ادامه این نشست حسن محمدی با اشاره به اینکه راهپیمایی اربعین عاشقانه‌ترین هم‌افزایی دینی است، اظهار داشت: به عنوان مثال اگر وحدت مسلمانان در همین اربعین حسینی را بتوانیم استحکام دهیم در زمینه هم‌افزایی برای رفع شر گروه‌های تکفیری نظیر داعش نیز می‌شود اقداماتی را انجام داد.

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، بیان داشت: باید در زمینه پیشرفت همه جانبه پیاده‌روی اربعین حسینی همه ما و سازمان‌هایی نظیر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مؤسسات مردمی، کمیته‌های مشترک اقدامات قابل توجهی داشته باشند که اگر چنین نکنیم به اسلام جفا کرده‌ایم.

محمدی گفت: در سال جاری دو روز پیش از اربعین یکی از برنامه‌های که توی دهان اسلام آمریکایی زد برگزاری نماز جماعت به مسافت 70 کیلومتر بود که در نوع خود بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین نماز جماعت در ابعاد بشری بود، ما باید نماز و قرآن را به این شکل نهادینه کنیم تا اقتدار اسلام ناب را به رخ دنیا بکشیم.

به نظر علما پیاده‌روی اربعین بهترین علامت زمینه‌سازی ظهور است که در این راستا فعالیت‌های قرآنی می‌تواند تأثیر به سزایی بهتر برگزار شدن این همایش عظیم جهانی داشته باشد.

وی ابراز کرد: در راستای برگزاری هرچه با شکوه‌تر راهپیمایی اربعین و هم‌افزایی دستگاه‌ها در این زمینه ما پیشنهاد دادیم ستادی با مأموریت رسمی تحت عنوان ستاد ساماندهی فعالیت‌های قرآنی مراسم اربعین، تأسیس شود دبیرخانه مجزا داشته باشد که در طول سال در راستای فعالیت‌های مراسم اربعین کار کند.

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، در پایان خاطرنشان کرد: در این زمینه باید دستگاه‌هایی نظیر وزارت کشور، وزارت امور خارجه، شهرداری‌ها، مؤسسات مردمی، مجلس شورای اسلامی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و بسیاری سازمان‌ها و نهادهای دیگر همه بدون نگاه‌های جزیره‌ای با هم همکاری داشته باشند تا بتوانیم کاری در حد و ظرفیت جمعیت حاضر در راهپیمایی اربعین حسینی انجام دهیم.

در ادامه نیز مدیر عامل موسسه قرآنی قدر هویزه، با اشاره به پیاده‌روی اربعین و بحث ظهور، اظهار داشت: به نظر علما پیاده‌روی اربعین بهترین علامت زمینه‌سازی ظهور است که در این راستا فعالیت‌های قرآنی می‌تواند تأثیر به سزایی بهتر برگزار شدن این همایش عظیم جهانی داشته باشد.

ساکی افزود: گروه‌ها و جریان‌هایی در عراق هستند که قصد دارند به نام شیعه و امام مهدی (عج) به مساله ظهور ضربه وارد کنند که حضور قشر قرآنی به رهبری و حمایت اتحادیه می‌تواند اقدامات زیادی در مقابله با این تهدیدها و آسیب‌ها داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید مبلغان قرآنی و زبان‌دانان با حضور و فعالیت خود در مسیر پیاده‌روی اربعین شکست گروه‌های انحرافی را تسریع کنند، در واقع با مدیران تعامل داشته و برنامه‌های سال آینده را پیگیری کنند.