جوان اوکراینی به نام رومان در حرم مطهر امام حسین علیه‌السلام مسلمان و شیعه شد و گفت تحت تأثیر شخصیت عظیم امام حسین (ع) قرار گرفته و از دیدن صحنه‌های همبستگی شیعیان و پذیرایی آن‌ها از عزاداران شگفت‌زده شده است.

 

رومان افزود: درباره اسلام مطالبی از دوستم در اوکراین شنیده بودم و او بود که مرا با مؤسسه «اهل بیت علیهم‌السلام» آشنا کرد و سپس از طریق آشنایی با این مؤسسه در ایام اربعین به عراق سفر کردم و با اینکه هنوز مسیحی بودم دوست داشتم آن‌ها را همراهی کنم و با این حال به خاطر خبرهای بدی که درباره عراق شنیده بودم بسیار محتاط بودم.

 

وی ادامه داد: هنگامی که به فرودگاه بغداد رسیدم مضطرب شدم، اما در مسیر بغداد به کربلا نگرانی‌ام برطرف شد به ویژه هنگامی که میلیون‌ها نفر از مردم را دیدم که با پای پیاده راهی کربلا بودند و آن صحنه باعث شد به دنبال چیزی بگردم که این افراد را به این راهپیمایی کشانده است.

 

این جوان اوکراینی اظهار داشت: بیشترین چیزی که مرا شگفت‌زده کرد مهربانی و کرم و بخشش ملت مسلمان عراق بود و سفرم به عتبات مقدسه دیدگاه مرا نسبت به شیعیان تغییر داد. آنان درست برعکس آنچه رسانه‌های غربی از شیعیان می‌گویند، انسان‌هایی مهربان و به دور از جنگ و دشمنی هستند. 

 

رومان در خاتمه گفت: در این سفر به یقین رسیدم که اسلام ناب محمدی دین گذشت و ایثار است و تصمیم گرفتم اسلام خودم را در حرم مطهر امام حسین (ع) اعلام کنم.