اسماعیل درتراش مدیر خیمه‌های قرآنی اربعین حسینی در عراق، در نشست پژوهشی «بررسی فعالیت‌های قرآنی در مراسم پیاده‌روی اربعین» که در محل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور برگزار شد، گفت: در سال جاری درباره فعالیت‌های قرآنی در موکب‌ها مقداری به لحاظ برنامه‌ریزی مشکلاتی داشتیم که باید برای سال آینده برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه کار خیمه‌های قرآنی اربعین حسینی در سال جاری از 28 محرم شروع شد، افزود: برای برطرف کردن عیوب کار نباید تصمیم‌گیری برخی فعالیت‌ها را با تاخیر انجام دهیم بلکه باید برای اربعین سال بعد از امروز برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشیم.

 مدیر خیمه‌های قرآنی اربعین حسینی در عراق، عنوان کرد: در راستای آماده‌سازی خیمه‌های قرآنی باید از امروز برنامه‌ریزی کرده و ایرانی‌ها و عراقی‌ها همه متحد و با مدیریت متمرکز در کل مسیر مرز تا کربلا کارهای فرهنگی و قرآنی انجام دهند.

درتراش اظهار داشت: در راهپیمایی اربعین حسینی عراقی‌ها بسیار علاقه داشتند که در مناسبات و کارهای فرهنگی ایرانی‌ها شرکت کنند در این زمینه ما باید قاری‌های قرآن، سخنران و مداحان خوبی را دعوت کنیم، باید نماز جماعت برپا کرده و فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم تا فرهنگ ملت‌ها در این راهپیمایی یکی شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در راهپیمایی اربعین حسینی قاری‌های مصری به وفور حضور داشتند چرا نباید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور ما در این زمینه اقداماتی داشته باشد.

مدیر خیمه‌های قرآنی اربعین حسینی در عراق، گفت: مرقد امام رضا (ع) وارد شده خیمه‌های قرآنی راه انداخت که 240 خیمه در آن وارد کار شدند اما باید بیش از این باشد ما باید درباره قرآن فرهنگ‌سازی کنیم تا فرهنگ عقیدتی و فقهی اسلام را در دنیا گسترش دهیم.