"ابراهیم موسی"، رئیس انجمن رسانه‌ای جنبش اسلامی در نیجریه درباره اقدام اخیر ارتش نیجریه در حمله به شیعیان و بازداشت "سید ابراهیم زکزاکی" گفت: واقعیت آن است که هنوز انگیزه مقامات نیجریه از این اقدام و حمله به شیعیان مشخص نیست و اما من معتقدم که افزایش سریع جمعیت شیعیان در نیجریه و به خصوص عزاداری میلیونی اخیر شیعیان در اربعین امام حسین در انجام این حملات بی تاثیر نبوده است. 
 
وی درباره شمار شهدا و مجروحان گفت: هنوز آمار دقیقی درباره شمار شهدای حملات اخیر نیروهای امنیتی نیجریه به شیعیان این کشور وجود ندارد ولی آمارهای اولیه از 300 شهید در این حملات خبر می‌دهد. 
 
ارتش نیجریه از روز شنبه به منزل شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی این کشور حمله کرده که به شهادت و زخمی شدن بیش از 35 نفر از اعضای این جنبش منتهی شده است. 
 
نیروهای ارتش همچنین به تجمعی از شیعیان مسلمان که در حسینیه بقیه‌الله(عج) در شهر زاریا که برای تشییع جنازه یکی از قربانیان اقدامات تروریستی بوکو حرام تجمع کرده بودند، حمله کردند. بوکو حرام یک گروه تروریستی است که به‌صورت رسمی با گروه تروریستی داعش بیعت کرده است. 
 
شاهدان عینی اعلام کردند که نیروهای ارتش صبح شنبه به مراسم تشییع جنازه یکی از شهدای این جنبش در حسینیه بقیه‌الله حمله کردند که این اقدام به زخمی شدن 30 نفر منتهی شد. 
 
در همین راستا "ناصر عمر تسافی" سخنگوی جنبش اسلامی اعلام کرد که در این حملات هفت نفر بلافاصله به شهادت رسیدند و چهار مجروح دیگر نیز به‌علت اینکه نظامیان نیجریه آنها را به بیمارستان‌ها منتقل نکردند، به شهادت رسیدند. 
 
همچنین زینه ابراهیم همسر شهید زکزاکی در گفتگویی تلفنی با خبرگزاری آسوشیتدپرس که در خلال آن صدای شلیک گلوله نیز به گوش می‌رسید ، اعلام کرد که حدود 30 نفر در حملات مستمری که از روز شنبه در شهر زاریا واقع در شمال نیجریه آغاز شده، زخمی‌ شده‌اند.