یک منبع در بغداد گفت، ورود زائران ایرانی به خاک عراق از 20 آبان ماه گذشته برای حضور در مراسم اربعین آغاز شد و در 10 روز اول بین 15تا 30 هزار نفر روزانه وارد عراق شدند، اما از روز شنبه هفته گذشته، به یکباره ورود زائران ایرانی به عراق، با افزایش شدید روبه رو شد و بویژه طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، حدود 250 تا 300 هزار نفر وارد خاک عراق شدند. 
این منبع افزود: در روز جمعه نیز حدود 400 هزار نفر از سه نقطه مرزی مهران، شلمچه و چذابه وارد خاک عراق شدند که بیشترین تعداد مربوط به مرز مهران بوده است.
براساس گزارش خبرنگاران ایرنا، تراکم جمعیت زائر در مرز مهران در روز جمعه تا حدودی کاهش یافت و عبور از مرز وضعیت عادی تری به خود گرفت، اما در عین حال حمل و نقل زائران از آن سوی مرز به سمت کربلا، نجف و کاظمین، همچنان با مشکل کمبود خودروهای عمومی روبه روست و مسئولان نهادهای ایرانی و مقامات محلی در استان واسط بصورت شبانه روزی در حال هماهنگی برای تامین خودرو برای این مسیر هستند. 
این در حالی است که ورود زائران از دو مرز شلمچه و چذابه به راحتی انجام می شود و اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی به میزان کافی در این دو مرز وجود دارد. در بصره علاوه بر ناوگان اتوبوسرانی به سمت کربلا، زائران از طریق قطار نیز انتقال می یابند.
در مرز مهران اما به دلیل آنکه بیشترین جمعیت زائر ایرانی تلاش می کنند از این گذرگاه وارد عراق شوند، این مرز شاهد بیشترین حضور زائران است.
منابع از مرز زرباطیه مهران در شامگاه جمعه از کاهش نسبی جمعیت زائر در مرز مهران خبر دادند و گفتند که در حال حاضر عبور از این مرز روان انجام می شود، با اینحال این منابع پیش بینی کردند که موج دوم زائران احتمالا از روز یکشنبه آینده براه بیفتد.
دست اندرکاران مرزی و مسئولان نهادهای ایرانی در عراق ازجمله سفیر ایران در این کشور به زائران ایرانی توصیه کرده اند که برای ورود به عراق بهتر است از دو مرز شلمچه و چذابه که امکانات حمل و نقل مناسبی دارند، استفاده شود. 
مقام های ایرانی برای اربعین امسال بر روی رقم حدود 2 تا دو و نیم میلیون نفر برای زائران ایرانی پیش بینی کرده اند و عراقی ها تا حدود 5 میلیون نفر، با این همه هنوز تا روز پنجشنبه که براساس نظر مرجعیت عراق روز اربعین در عراق اعلام شده، هنوز یک هفته باقی است. 
ایرانی ها امسال را دستکم یک هفته زودتر برای مراسم اربعین براه افتادند که این امر روزنه امیدی برای فرهنگ سازی در سالهای آینده ایجاد کرده است بطوری که مسئولان ایرانی امیدوارند در سال های آینده ایرانی ها نیز همانند عراقی ها، زیارت اربعین را یک مراسم جاری در طول یک دوره 10 روزه تلقی کنند و آن را فقط مختص به روز اربعین ندانند. 
عراقی ها، زیارت اربعین را به پیاده طی کردن مسیرهایی تا کربلا از 10 تا بیستم ماه صفر ارزش گذاری کرده اند و معتقدند که این پیاده روی پیام های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد. 
این سنت و فرهنگ عراقی ها در خصوص اربعین منبعث از فتاوای مراجع در این کشور نهادینه شده است ، بطوری که حتی بسیاری از آنان پس از ورود به کربلا در صورت ازدحام شدید و نبودن مجال، زیارت امام حسین (ع) را قرائت کرده و سلام می دهند و به سرعت این شهر را ترک می کنند تا فرصت برای سایرین هم وجود داشته باشد. 
سال گذشته ، نزدیک به یک میلیون زائر ایرانی، سه روز آخر وارد کربلا شدند که به اضافه زائرانی از سراسر عراق و سایر کشورها، فشار شدیدی به این شهر یک میلیون نفری وارد کرد و امکان خدمت رسانی را به دلیل فشردگی جمعیت به حداقل رساند.
مقامات عراقی معتقدند که کربلا از نظر زیرساخت ها و توان پذیرش زائر را بیش از یک مقدار مشخص ندارد و بافت شهری کربلا نیز به دلیل آنکه شهر در دور بین الحرمین فشرده شده و به چهار جهت گسترش نیافته است، حتی در دو سه روز آخر به اربعین هم جا برای قدم زدن و حرکت در خیابان های منتهی به حرم ندارد.