سایت کرب و بلا برای اطلاع از اخرین اخبار و وضعیت مرز شلمچه با آقای موسوی یکی از حاضران و خدمت گزاران به زائران حسینی در مناطق مرزی گفتگو کرده که مشروح این گفتگو را در زیر مشاهده میکنیم:

 

کدام راه ها برای رسیدن به مرز شلمچه باز بوده و قابل استفاده هستند؟
راه های دسترسی زائران کربلای معلا در شهرهای اهواز و آبادان از طریق پایانه هوایی و یا اهواز و خرمشهر از طریق خطوط ریلی و تمامی سه شهر فوق از راه های زمینی باز بوده و قابل دسترس است.
همچنین برای پارک خودرو های شخصی پارکینگ هایی در نزدیکی مرز شلمچه در نظر گرفته شده است.
لازم به ذکر است فاصله زمانی اهواز تا مرز شلمچه 2.5 ساعت٬ آبادان تا شلمچه 1.15 دقیقه و خرمشهر تا مرز 45 دقیقه است که با توجه به ترافیک این روز ها ممکن است زمان بیشتری از مسافران بگیرد.


آیا ویزا در مرز صادر می شود؟
برای اخذ ویزا شاید کم دردسر ترین راه این باشد که زائران عزیز در شهر مبدا اقدام به گرفتن ویزا کنند٬ اما اگر به هر دلیل موفق به اخذ ویزا در شهر مبدا نشدند می توانند به فرودگاه آبادان بروند و در نمایشگاه منطقه آزاد اروند که تیمی از طرف کنسول گری عراق در آن جا مستقر شده اقدام به اخذ ویزای اربعین کنند. اما نکته قابل توجه این است در خود پایانه مرزی هیچ گونه ویزایی صادر نمی شود و برای این منظور بخشی در نظر گرفته نشده است.


آیا برای زائرانی که خود را به مرز شلمچه می رسانند محل اسکانی در نظر گرفته شده است؟
بله٬ برای زائران در مرز شلمچه چیزی در حدود 1500 متر فضا برای اسکان زائران و کسانی که به هر دلیل مجور به توقف در مرز می شوند تدارک دیده شده است.


مرز در چه ساعاتی به مراجعان خدمات میدهد؟
مرز بدون توقف و به صورت 24 ساعته به امور مراجعه کنندگان رسیدگی می کند و کار عبور و مرور بدون توقف در تمامی ساعات شبانه روز ادامه دارد٬ این در حالیست که شاید بهترین زمان برای مراجعه به مرز ساعات ابتدایی صبح باشد.


آیا عوارض خروج در مرز دریافت میشود؟
خیر٬ در مرز از زائران عزیز هیچ گونه عوارضی دریافت نمی شود.


محدودیت های گمرکی برای خروج وسایل و لوازمی وجود دارد؟
خیر٬ عبور هر گونه وسیله که مصرف شخصی دارد بلا مانع است و فقط عبور دادن وسایل و لوازمی که جنبه تجاری دارند از مزر غیر قانونی محسوب می شود. حتی نذوراتی از قبیل گوسفند٬ دام و سایر مایحتاج مواکب با هماهنگی قابل عبور دادن از مرز و ورود به کشور عراق است.