حسین علی الیساری معاون رئیس کمیته امنیتی استان کربلای معلی اعلام کرد: مسئله امنیت زیارت اربعین حسینی برای امسال شامل تأمین امنیت از چهار طرف استان کربلای معلی تا شعاع 50 کیلومتر تضمین شده است و امنیت زائران به طور کامل تأمین می‌شود به شکلی که از اصابت هرگونه خمپاره یا توپ از سوی تروریست‌ها که در سال گذشته رخ داد، با گسترش شعاع امنیتی اطراف استان جلوگیری می‌شود.

وی افزود: امسال برای اولین بار شاهد وجود چادرهای موکب‌ها و هیئت‌های حسینی در دایره امنیتی نخست در کربلای معلی یعنی اطراف حرمین مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) نخواهیم بود تا از بروز ازدحام جلوگیری شود.

وی گفت: برخی تحرکات تروریست‌ها در اطراف کربلای معلی از سمت استان الانبار را زیر نظر گرفتیم و این تحرکات در کنترل کامل دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی عراق است و برخی از این تروریست‌ها هدف حملات جنگنده‌های ارتش قرار گرفتند.

الیساری تأکید کرد: امسال برای اولین بار مراسم زیارت اربعین شاهد مشارکت بالگردهای نیروی هوایی در شرایط اضطراری در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه خواهیم بود که برای حمایت از زائران و انتقال آن‌ها از مناطق خطرناک به مناطق امن مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

وی تأکید کرد: نیروهای امنیتی و اطلاعاتی شرکت‌کننده در اجرای طرح امنیتی مراسم اربعین، تمام روزنه‌ها را به روی گروه‌های تروریستی بسته‌اند که این کار را از طریق عملیات پیشگیرانه در شهر کربلا و اطراف آن انجام داده‌اند به همین سبب انتظار وجود هرگونه رخنه‌ای که سلامتی زائران را تهدید کند، نداریم.

الیساری تأکید کرد: تمام تدابیر پیشگیرانه را اتخاذ کرده و تمام بیمارستان‌های کربلای معلی به استثنای بیماران خاص تخلیه شده است تا برای پذیرش بیماران و مجروحان در صورت وقوع حوادث غیرقابل پیش‌بینی آماده‌باشند و تمام تیم‌های امنیتی و نظامی هم برای حمایت از زائران طی ایام اربعین در آماده‌باش کامل هستند.

همچنین هزار نیروی داوطلب مردمی در خارج از کربلای معلی با تمام تجهیزات در آمادگی کامل هستند که به مثابه نیروهای ذخیره هستند تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده شود.

رئیس بخش شعائر و موکب‌ها و هیئت‌های حسینی عراق و جهان اسلام هم گفت: تعداد موکب‌ها و هیئت‌های حسینی ثبت شده در حال حاضر حدود پنج هزار موکب و هیئت است که این تعداد با نزدیک شدن به ثبت‌نام نهایی در نیمه ماه صفر در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود این تعداد به بیش از هفت هزار موکب و هیئت برسد که در مقایسه با سال گذشته که 6652 هیئت و موکب بود، افزایش چشمگیری می‌یابد.