کتاب «رحمت واسعه» با موضوع بیان خصایص حضرت سیدالشهدا (ع) در اشارات فقیه عارف آیت‌الله‌العظمی محمدتقی بهجت با گردآوری و تحقیق مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی بهجت از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری بهجت منتشر شده است.

این اثر در بخش‌های مقدمه، شوق زیارت، اشاراتی در باب محبت اهل‌بیت (ع)، اشاراتی در باب خصایص اصحاب سیدالشهدا (ع)، اشاراتی در باب تاریخ سیدالشهدا و اهل‌بیت آن حضرت (ع)، اشاراتی در بیان خبایث و شقاوت دشمنان سیدالشهدا (ع)، اشاراتی در باب درس‌ها و عبرت‌های عاشورا، اشاراتی در باب فضائل و کرامات سیدالشهدا (ع) و اهل‌بیت آن حضرت، اشاراتی در باب آداب و فضایل زیارت سیدالشهدا (ع)، اشاراتی در باب مجلس عزای سیدالشهدا (ع)، اشاراتی در باب بایسته‌های منابر حسینی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، کتاب‌نامه، فهرست اعلام و فهرست تفصیلی تهیه شده است.

 

ابتدای کربلا، غدیر بود

در فصل اشاراتی در باب تاریخ سیدالشهدا و اهل‌بیت آن حضرت (ع) از قول آیت‌الله‌العظمی بهجت می‌خوانیم: (علاوه بر) این مجالس عزاداری برای سیدالشهدا (ع) مناسب است که مجلس عزاداری برای خود حضرت امیر (ع) منعقد کنند. اگر آنجا حق غصب نمی‌شد، اینجا هم عاشورا پیدا نمی‌شد. قبل از امام صادق و باقر (ع)، اصلاً از سیدالشهدا (ع) علی بن الحسین و حسین بن علی (ع) تعداد نادری روایت نقل شده است. مردم اصلاً کاری به این‌ها نداشتند. حتی از این بالاتر نقل شده که ابن عباس و حضرت سیدالشهدا با هم بودند، یک نفر آمد از ابن عباس مسئله‌ای را سؤال کرد. سیدالشهدا (ع) جوابش را داد. آن شخص گفت: از تو سؤال نکردم، یعنی از ابن عباس سؤال کردم. تا به این درجه از اهل‌بیت (ع) دور بودند، ابن عباس فرمود: او از معادن علم است، او را با دیگران قیاس نکن.

در فصل اشاراتی در باب درس‌ها و عبرت‌های عاشورا، می‌خوانیم: انسان هر راهی را بدون تقیّد و پایبندی به قرآن و سنت برود، روزبه‌روز تنزل می‌کند و تاریخ از جمله قضایای سقیفه و پیامدهای آن، مانند واقعه طف، هر روز تکرار می‌شود؛ زیرا هر روز حقی غصب یا احقاق می‌شود و همیشه حق و باطل مثل حسین و یزید وجود دارد و کار مردم هم یا جنگ در کنار یزید یا در رکاب امام حسین (ع) است؛ بنابراین، انسان باید هر روز موضع خود را مشخص کند که آیا اهل حق است یا باطل و پیرو آن.

ما باید اهل محاسبه باشیم، هر چند اهل توبه نباشیم و تدارک نکنیم، خود محاسبه مطلوب است،

از قضیه سیدالشهدا (ع) باید این را بفهمیم که بشر حاضر است همه‌چیز را فدای خودش کند و استثنایی هم در کار نیست.

ما باید اهل محاسبه باشیم، هر چند اهل توبه نباشیم و تدارک نکنیم، خود محاسبه مطلوب است، اگر بدانیم فلان روز حسینی و فلان روز یزیدی هستیم، بهتر از این است که اصلاً ندانیم یزیدی هستیم یا حسینی. سرانجام ممکن است روزی به خود بیاییم و بخواهیم تدارک کنیم. با توجه به عیوب خویش و اصلاح آن‌ها، فرصت رسیدگی به‌حساب هر روز خود را نداریم، چه رسد به حساب مردم! به فکر خود باشیم، خود را اصلاح کنیم. اگر به خود نرسیدیم و خود را اصلاح نکردیم، نمی‌توانیم دیگران را اصلاح کنیم.

یادآور می‌شود، کتاب «رحمت واسعه» با موضوع بیان خصایص حضرت سیدالشهدا (ع) در اشارات فقیه عارف آیت‌الله‌العظمی محمدتقی بهجت با گردآوری و تحقیق مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی بهجت از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری بهجت منتشر شده است.