منطقه یزد، شهر ابرکوه دارای ارزش‌های فرهنگی و تاریخی فراوانی است که متأسفانه برای خود شهروندان شهر نیز تا حدود زیادی ناشناخته مانده ‌است. این عدم آشنایی مردم و نبود مطالبات عمومی باعث شده ‌است تا به بسیاری از این اماکن ارزشی توجه نشود.

طلب پاسخ از مردم و مجاب کردن آن‌ها توسط اداره‌ها می‌تواند بسیاری از بی‌توجهی‌ها و نابسامانی‌های وضع فعلی را سامان بخشد چرا که توجه مردم می‌تواند موجب احساس مسئولیت و ایجاد انگیزه بیشتر برای مدیریت شهر را به دنبال داشته باشد تا به اولویت‌های مردمی پاسخی درخور و شایسته دهند.

"احمدرضا اسدی" مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه نیز با تأیید این مطلب که بسیاری از اماکن تاریخی و صاحب ارزش شهر ابرکوه برای مردم هنوز ناشناخته است، از نمونه‌های جالب این موضوع را خانه‌ امام حسین (ع) ذکر کرد و گفت: این خانه‌ی واقع در محله گل‌کاران، موقوفه‌ی مرحوم میرزا ابوالقاسم بصیری است و متأسفانه به فراموشی سپرده شده‌ است.

وی با بیان اینکه این خانه وقف روضه‌خوانی امام‌ حسین (ع) شده و در اختیار اداره اوقاف است، عنوان کرد: بر اساس اطلاعات موجود، وقف‌نامه‌ای برای آن تنظیم و برای برپایی روضه و مراسم‌های مربوط به عزاداری امام حسین‌ (ع) نیز وجوهی برای آن در نظر گرفته شده است.

اسدی عنوان کرد: مذاکرات بین شهرداری و میراث فرهنگی و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ابرکوه صورت گرفته و به‌زودی این بنای تاریخی که احتمالاً متعلق به اوایل دوره قاجار است، مرمت و ثبت ملی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه خانه مذکور قابلیت برپایی مراسم روضه‌خوانی در طول سال را دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون در مورد این خانه هیچ‌گونه پژوهش و تحقیقی صورت نگرفته ‌است، در حالی که خانه با الگوی حیاط مرکزی و با وسعت بسیار محدود ساخته شده و دارای فضاسازی فاخر و شایسته‌ای است. دو اتاق شمالی و شرقی این خانه به تزئینات زیبای گچ‌بری مزین شده و درهای چوبی آن بر زیبایی فضا افزوده است.

به گفته‌ی اسدی، فضاهای دیگر خانه شامل مطبخ، انباری و زیرزمین دست‌کن هستند و خانه دارای استحکامی مناسب است و اجرای برنامه‌ی مرمت و احیاء می‌تواند آن را در زمره آثار فاخر ابرکوه قرار دهد.

مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه، تعداد روضه‌خانه‌هایی که جهت برپایی مراسم روضه‌خوانی در ابرکوه مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند را چشمگیر خواند و از دیگر نمونه‌های شاخص آن به روضه‌خوانی‌های حاج سید نورالله مهدوی مرعشی نجفی روحانی برجسته و محبوب ابرکوه اشاره کرد.

به گفته‌ی وی، این خانه که شخصیتی مردمی در آن سکونت داشته، در مناسبت‌های مختلف، مکانی برای صفای روح عاشقان و شیفتگان اهل بیت (ع) بوده ولی متأسفانه بعد از درگذشت این عالم، مجالس روضه‌خوانی این منزل نیز متوقف شده‌ است.

اسدی معتقد است که اندک مرمت و بهسازی این خانه، مجدداً امکان برپایی روضه در این مکان را میسر می‌سازد.

وی تأکید کرد: متأسفانه بیم آن می‌رود که برخی آداب و رسوم مردم مذهبی شهر ابرکوه که در قالب فرهنگ مذهبی و سنتی شاخص و ماندگار شده ‌است با از دست رفتن روضه‌خانه‌ها، کم‌کم به دست فراموشی سپرده ‌شود.

اسدی بیان کرد: متولیان امور فرهنگی و مذهبی باید جایگاه واقعی این منازل و شخصیت‌های مورد اعتماد مردم را به عنوان فرهنگ مذهبی سنتی ابرکوه پاس دارند و حفظ این منازل به عنوان برانگیزاننده حس تعلق خاطر مردم به شعائر و مراسم مذهبی جدی گرفته ‌شود.

وی با بیان اینکه این دو خانه تاریخی تنها بخشی از مجموعه خانه‌هایی هستند که به صورت روضه‌خانه در امر ادای دین مذهبی مردم به اعتقادات و ائمه (ع) نقش بسزایی داشته‌اند، شناسایی روضه‌خانه‌های ابرکوه و حفظ آن‌ها را در جهت اشاعه فرهنگ ولایتمداری و دوام باورها و اعتقادات مذهبی جوانان مؤثر دانست.