حسین علی‌الیساری گفت که دایره امنیت شهر کربلا امسال تا شعاع 50 کیلومتری از چهار طرف گسترده شده به نحوی که از شلیک احتمالی خمپاره و توپ همانند آنچه در سال گذشته اتفاق افتاد در امان بماند.
سال گذشته چند گلوله به اطراف شهر کربلا در مناطق خالی از زائران و سکنه اصابت کرد و امسال مقامات امنیتی استان کربلا به منظور دور کردن هرگونه خطر امنیتی اقدام به گسترده کردن دایره امنیت شهر کرده‌اند.
نایب رئیس کمیته امنیت استان کربلا از ممنوعیت نصب خیمه‌های هیئت‌های مذهبی در اولین حلقه امنیتی داخل شهر قدیم کربلا که محل حرم‌های حسینی و عباسی است خبر داد و گفت که امسال برای اولین بار مانع نصب هرگونه هیئت مذهبی در این حلقه که شاهد بیشترین تراکم و ازدحام جمعیت است شده‌ایم .
وی از اجرای عملیات پیشگیرانه قبل از زیارت اربعین در داخل و خارج شهر کربلا خبر داد و افزود که خوشبختانه توانستیم مقادیری گلوله و موشک و مهمات را در فاصله 80 کیلومتری از مرکز شهر کربلا در منطقه موسوم به دریاچه 'زراره' در بخش شامل غربی کربلا شناسایی کنیم.
حسین علی‌الیساری در خصوص علت وجود این مهمات در این منطقه اضافه کرد که شاید گروه‌های تروریستی قصد مخفی کردن این مهمات و گلوله‌ها را داشته‌اند تا در ایام اربعین علیه زائران حسینی به‌کارگیرند اما خوشبختانه شناسایی شد.
وی از رصد برخی تحرکات گروه‌های تروریستی در بیابان‌های کربلا به سمت استان انبار خبر داد و گفت که همه این تحرکات تحت مراقبت و کنترل دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی عراق هستند و برخی از آن‌ها با مداخله نیروهای هوایی عراق مورد هدف قرار گرفتند.
وی در نهایت هر زائر حسینی را یک طرح استشهادی برای دین و مذهب دانست و گفت که همه زائرانی که پای در راه امام حسین (ع) نهاده‌اند و مسئولانی که متولی حفاظت از زائران و شهر کربلا شده‌اند این حقیقت را که جزئی از طرح استشهادی هستند به خوبی درک می‌کنند و این‌گونه تحرکات باندهای تروریستی نمی‌تواند زیارت اربعین حسینی را تحت‌الشعاع قرار دهد.
الیساری تأکید کرد : طرح امنیتی که دستگاه‌های امنیتی و نظامی در آن مشارکت دارند همه روزنه‌های نفوذ را به روی تروریست‌ها بسته و با عملیات پیشگیرانه‌ای که از مدت‌ها قبل در سطح استان و مناطق بیابانی آغاز شده، تصور نمی‌کنیم خطری زائران حسینی و مراسم اربعین را تهدید کند.
وی از مشارکت نیروی هوایی عراق در طرح اربعین امسال خبر داد و گفت که برای اولین بار بالگردهای نیروی هوایی در طرح اضطراری زیارت اربعین مشارکت خواهند کرد و در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه این بالگردها اقدام به مداخله کرده و زائران را از منطقه خطر به اماکن امن انتقال خواهند داد.
رئیس کمیته امنیتی کربلا در پاسخ به این سؤال که آیا آوارگان که بخش زیادی از آن‌ها از استان الانبار هستند تهدیدی علیه زیران نیستند گفت که هم‌اکنون هزاران آواره از الانبار و نینوا در کربلا مستقر هستند و همه آن‌ها از خدمات ارائه شده و سرپناه‌هایی که در اختیار آن‌ها گذاشته شده سپاسگزار هستند و تصور نفوذ تروریست‌ها از طریق آن‌ها بعید به نظر می‌رسد.
به گفته وی، همه این آوارگان سرشماری شده و کاملاً تحرکات و رفتارهای آن‌ها زیر نظر است و تاکنون هیچ‌گونه تحرک مشکوک از آن‌ها مشاهده نشده اما این بدان معنا نیست که از آن‌ها غافل باشیم.
وی از تخلیه تمامی بیمارستان‌های کربلا از بیماران به جز موارد خاص خبر داد و گفت که تخلیه بیمارستان‌ها به منظور آمادگی آن‌ها برای پذیرش بیماران یا مجروحان احتمالی در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه صورت گرفته است.
وی از آماده‌باش تمامی یگان‌های نظامی و امنیتی در طول ایام اربعین حسینی خبر داد و گفت که علاوه بر این‌ها قریب دو هزار نیرو از تشکیلات داوطلب مردمی (الحشد الشعبی) در خارج از مرکز شهر به حال آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز از آن‌ها بهره گرفته شود.
در طرح امنیت اربعین امسال در کربلا بیش از 30 هزار نیرو نظامی و امنیتی مشارکت خواهند کرد.