حجت الاسلام محمد رضایی با اشاره به عقب افتادگی دولت از ملت در فرهنگ دینی، گفت: از سال 2003 مطابق با 1382 هجری شمسی که صدام سقوط کرد، وضعیتی در عراق به وجود آمد که زیارت عتبات عالیات برای شیعیان ایران که طولانی‌ترین مرز را با این کشور دارد، تسهیل شد.

وی افزود: بنابراین ضروری به نظر می رسد که وضعیت زیارت عتبات عالیات و اربعین را در این 12 ساله تحلیل کرده و ببینیم ایران در این سال ها با چه وضعیت و شرایطی روبه رو بوده است.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به حاکمیت آمریکا به مدت دو سال در عراق بعد از سقوط صدام، اظهارداشت: در این دو سال بیشترین دغدغه امریکا، حفظ تسلط بر عراق بود و خیلی در قوانین رفت و آمد، مشکلی ایجاد نمی کرد. همچنین در عراق قوانین مرزی نیز مورد توجه نبود. به همین علت مردم ایران در مواجهه با این وضعیت به صورت گسترده به زیارت عتبات و اربعین میل پیدا کردند.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: با توجه به وجود مشکلات در دولت رسمی عراق و نبود قوانین مرزی ایران، مانع رفت و آمد نامنظم به عراق شد و به خواست مردم توجهی نکرد. به طوری که در آن مقطع زمانی زیارت عتبات عموماََ به صورت قاچاق صورت می گرفت و در نقطه های مرزی ایران، مرزها بسته بود.

وی با بیان اینکه این ممنوعیت باید با دلیل همراه می شد، گفت: این ممنوعیت فقط در شرع و قانون پاسخ داده می‌شد که از نظر شرعی رفت و آمد ممنوع نبود و از جهت قانون و حکومت نیز قانون منع زیارت وجود نداشت؛ چراکه در تعریف قانون دو ویژگی وجود دارد. اینکه دین چه می‌گوید و اختلال در نظام ایجاد نشود.

چرا باید رفت و آمد به عراق به سازمان حج و زیارت و به صورت کاروان البته با هزینه زیاد به خصوص در مناسبت هایی مانند عاشورا، اربعین و نیمه شعبان که توصیه به زیارت شده است، منحصر شود.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه مشکل برخی از سیاست گذاری‌ها این است که با ملت و واقعیات جامعه فاصله دارد، تصریح کرد: مردم ایران درطول سه سال به طور قاچاق به زیارت عتبات عالیات می رفتند و دولت نیز هیچ اقدام مناسبی انجام نمی‌داد.

این پژوهشگر مهدوی تصریح کرد: این در حالی بود که در آن مقطع زمانی، صداوسیما از حضور مردم در مناسبت‌ها در عراق گزارش تهیه می‌کرد که این تعارض را ایجاد می‌کرد که اگر زیارت عتبات غیر قانونی است، پس حضور صداوسیما و تهیه گزارش چیست!

وی با بیان اینکه بعد از این دوره، دولت زیارت عتبات را در قالب سازمان حج و زیارت و کاروان های زیارتی تعریف کرد، گفت: در اینجا این سوال مطرح می شود که وقتی ایران با کشور همسایه خود نزدیکی فرهنگی و دینی و ارزشی دارد، چرا باید رفت و آمد به عراق به سازمان حج و زیارت و به صورت کاروان البته با هزینه زیاد به خصوص در مناسبت هایی مانند عاشورا، اربعین و نیمه شعبان که توصیه به زیارت شده است، منحصر شود.

 

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه مردم در این 7-8 سال در این سه مناسبت برای تشرّف به زیارت با مشکل مواجه بودند، تصریح کرد: در مناسبت‌های خاص، مردم در مرزها سرگردان شدند زیرا شرط خروج از کشور علاوه بر گذرنامه و ویزا، به صورت کاروانی بود. این درحالی است که قانون باید تابع جریان مردم باشد، مردم حاضر بودند هزینه پرداخت کنند ولی آزاد به زیارت بروند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه برخی کشورها مانند ترکیه و حتی کردستان عراق ویزا نمی خواهد، تاکیدکرد: این در حالی است که برای زیارت اهل بیت(ع) و اماکن مقدسه ویزا قرار دادند و شرط کاروان و هزینه مضاعف نیز وجود داشت.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد دولت در دو سه سال اخیر در عمل انجام شده مردم قرار گرفته است و در زیارت اربعین سختی کمتری می گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به سفارش امام زمان(ع) به زیارت اربعین و توصیه مقام معظم رهبری به حضور با شکوه مردم در این مراسم، چرا تمامی سیستم های دولتی شرط گذرنامه و ویزا را مطرح می کنند. علاوه بر مانع تراشی در مورد مقدار دلاری که بابت ویزا پراخته می شود، تسهیلات قرار نمی دهند.

حجت الاسلام رضایی زیارت اربعین را بزرگترین اجتماع شیعه و هم زیستی مسالمت آمیز با فرهنگ شیعی دانست و بیان داشت: با توجه به اینکه پیاده روی اربعین حماسه ملت ایران است ولی سیستم های حکومتی تاکنون که اندکی به زمان پیاده روی اربعین مانده است،‌ مساعدت و همکاری با مردم را ندارند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه مردم عراق در مسیر پیاده روی عاشقانه به مردم خدمت می کنند، گفت: متاسفانه ایران اسلامی درخصوص زیارت اربعین تمام تلاش خود را به کار نمی گیرد و در بسیاری موارد ضعف احساس می شود که این نشان دهنده عقب ماندگی فرهنگی ما در این مساله است. همان طور که در پیاده روی شیعیان به مشهد در ایام شهادت امام رضا(ع) نیز هنوز ضعف وجود دارد.

ایشان با بیان اینکه برخی کشورها مانند ترکیه و حتی کردستان عراق ویزا نمی خواهد، تاکیدکرد: این در حالی است که برای زیارت اهل بیت(ع) و اماکن مقدسه ویزا قرار دادند و شرط کاروان و هزینه مضاعف نیز وجود داشت.

وی با بیان اینکه روایات آخرالزمانی به ما هشدار می دهد که مبادا در آخرالزمان دین داری به شعار و هوی و هوس تبدیل شود، اظهارداشت: امام علی(ع) نیز به کارگزاران خود توصیه می کنند که سد راه مردم در امور خیر نشوید، این در حالی است که در ایام پیاده روی به مشهد نیز همین سخت گیری ها برای ورود شیعیان منطقه به کشور وجود دارد. در حالی که برای ورود توریست خارجی به کشور همه شرایط مهیا است که مبادا مشکلی پیش آید.

حجت الاسلام رضایی مانع تراشی دولت را باعث جدا سازی و عقب افتادگی بین مردم و دستگاه های دولتی دانست و بیان داشت: این مساله در پشت پرده غیب باعث حزن و اندوه امام زمان(ع) نیز می شود. چرا که زیارت اربعین برای شیعیان از سفارش های امام عصر(ع) و مانع تراشی ها طبیعتا امام را ناراحت می‌کند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات اجتماعی کشور با فرهنگ دینی برطرف می شود، خاطرنشان کرد: یکی از راه های رسیدن به فرهنگ دینی این است که دولت با این مساله همکاری کند. به طوری که می تواند برای پیاده روی اربعین تسهیلاتی ایجاد کند، اخذ ویزا را آسان کند، مبلغ آن را کاهش دهد تا مردم با آسایش خاطر بیشتری به عتبات سفر کنند و با پذیرایی گرم، عاشقانه و خالصانه مردم عراق، مقدمات وحدت و انسجام اسلامی بیش از پیش فراهم شود.

وی با اشاره به توصیه امام عصر(ع) به علی بن مهزیار در پاسخ علت تاخیر دیدار با حضرت، گفت: امام عصر(ع) به علی بن مهزیار فرمودند، این تاخیر و فاصله به خاطر کم لطفی و ظلمی است که بر فقرای شیعه می شود، اگر شما را غرور نمی گرفت، ایتام، ضعفاء و فقرا را دستگیری می کردید، زودتر به دیدار ما نائل می شدید، باید بدانیم که اگر ظهور عقب می افتد، بخشی از آن به علت حزن امام معصوم و غایب از ما شیعیان است.