سردار حسن کرمی فرمانده قرارگاه اربعین ناجا در برنامه تیتر امشب با بیان این مطلب گفت: زیرساخت‌ها در استان ایلام قوی و جوابگوی زائران نیست اما استان خوزستان به علت پذیرایی از کاروان‌های راهیان نور، امکانات و زیرساخت‌های فراوانی دارد. ازاین‌رو به کسانی که در نیمه جنوبی کشور زندگی می‌کنند توصیه می‌کنیم از مرزهای استان خوزستان به عراق بروند زیرا فاصله مرزهای شلمچه و چذابه با نجف تقریباً یک ساعت بیشتر از فاصله مهران تا نجف است.

 

411.jpg

 

سردار کرمی با اشاره به اینکه ما آماده اعزام زائران به عراق از دیگر مرزهای کشور هستیم، این موضوع را به پذیرش طرف عراقی منوط دانست و اظهار داشت: اعزام زائران به عراق از سایر مرزها در تفاهم نامه‌های میان ایران و عراق نیست و از آنجا که این مرزها، امکانات زیرساختی نیست شرایط اعزام در آنها وجود ندارد.

فرمانده قرارگاه اربعین ناجا با تأکید بر اینکه زائران امسال حتماً باید گذرنامه داشته باشند تصریح کرد: بر اساس تدابیر اندیشیده شده، در پلیس راه‌های کشور گذرنامه‌ها کنترل خواهد شد و هرچه به مرز نزدیک‌تر می‌شویم این کنترل‌ها تشدید می‌شود.
 

در بخش دیگری از این گفتگو حمید محمدی معاون سازمان حج و زیارت با اشاره به اقدامات انجام شده برای برگزاری اربعین باشکوه بدون چالش‌های پارسال گفت: امسال 11 دفتر در شهرها قم، تبریز، ساری، یزد، شیراز، کرمان، کرج، خرمشهر، ایلام و سوسنگرد آماده و تجهیز شده است برای اینکه کادر کنسولگری سفارت عراق در این دفاتر مستقر شوند تا کار صدور ویزا را انجام دهند.

 

421.jpg

 

معاون سازمان حج و زیارت افزود: تاکنون این دفاتر در شهرهای قم، کرج، شیراز و تبریز فعال شده است و دفاتر 7 شهر دیگر به علت کامل نبودن تجهیزات هنوز مهیای صدور ویزا نیست اما با تجهیز دفاتر صدور ویزا، کار صدور ویزا زمان‌بر نخواهد بود.

محمدی ادامه داد: باید توجه داشت که ویزا فقط برای افرادی صادر می‌شود که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده باشند. از این رو از زائران می‌خواهیم در گروه‌های 5 تا 10 نفره ثبت‌نام، یک نفر را به عنوان مسئول گروه انتخاب و مرزی را که می‌خواهند از آنجا اعزام شوند را مشخص کنند.

معاون سازمان حج و زیارت با تأکید بر اینکه برای ورود به عراق حتماً گروه‌ها با هم باشند اظهار داشت: هر چند امکان صدور ویزای انفرادی هست اما به هیچ عنوان به افراد توصیه نمی‌شود.
 

در بخش دیگری از این گفتگو مجید آقابابایی دبیر ستاد مرکزی اربعین در ارتباط تلفنی درباره تمهیدات اندیشیده شده گفت: قرار است اتوبوس‌های درون شهری در سراسر کشور از شهرهای مبدأ، ساماندهی و به نزدیک‌ترین شهر مرزی اعزام و در پارکینگ‌های ورودی مستقر شوند تا زائران را به نقطه صفر مرزی برسانند.

 

431.jpg

 

آقابابایی با اشاره به مشکلات اربعین پارسال اظهار داشت: پارسال دولت عراق در مقطعی از زمان، ضرورت ویزا را لغو کرد و باعث شد حجم انبوهی از زائران به مرزها بیایند که این حجم انبوه زائر، امکانات مناسبی نیز نداشت اما امسال با تقسیم‌بندی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که شده است اربعین متفاوتی را در مقایسه با سال‌های گذشته خواهیم داشت.
 

قدرت الله دهقان معاون استاندار خوزستان دیگر مهمان برنامه تیتر امشب بود که به صورت ارتباط تصویری از مرکز خوزستان به جمع مهمانان پیوست.

 

451.jpg

 

دهقان با اشاره به اینکه ما پارسال و سال‌های پیشتر از آن هم در خوزستان مشکلی نداشتیم گفت: هر سال با تمهیداتی که می‌اندیشیدیم زائران به راحتی از مرز عبور می‌کردند اما طرف عراقی نمی‌توانست پاسخگوی سرعت عمل ما باشد ولی امسال با ارسال امکانات تلاش کردیم ظرفیت‌ها را در عراق افزایش دهیم و با استقرار گیت‌های جدید، به صورت قرینه با طرف ایران، توازن برقرار کردیم.

معاون استاندار خوزستان افزود: در پیک زمانی پارسال، در هر پایانه 50  هزار نفر در روز به سمت عراق عزیمت می‌کردند و امسال با راه‌اندازی 48 گیت در هرکدام از مرزها شلمچه و چذابه، هیچ مشکلی برای اعزام نخواهیم داشت و اگر هم جمعیت به‌اندازه‌ای باشد که امکانات خروج پاسخگوی آنها نباشد، سایر امکانات را کاملاً مهیا کرده‌ایم و مردم استان خوزستان با حال و هوای کربلایی، در تکایا میزبان زائران خواهند بود.

دهقان با تأکید بر اینکه خوزستان مشکلی در پذیرایی از زائران ندارد تصریح کرد: استان خوزستان ظرفیت پذیرایی از صد هزار نفر از افرادی که در قالب کاروان‌های راهیان نور به خوزستان می‌آیند را دارد که با کمک سپاه پاسداران تجهیز شده است و می‌تواند در اختیار زائران قرار گیرد.
 

461.jpg

 

در پایان این گفتگو نیز محمدرضا مروارید استاندار ایلام در گفتگوی تلفنی گفت: در حال حاضر روزانه 4 هزار نفر از مرز مهران عبور می کنند که امروز 300 نفر بدون ویزا آمده بودند که اجازه عبور به آنها داده نشد و در ایلام ماندند و پس از دریافت ویزای خود، از مرز عبور کردند.

دانلود فیلم