حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در این همایش گفت: مسئله اربعین به‌خصوص در این برهه زمانی، یک مسئله بسیار مهم و حیاتی است.

 

وی بیان کرد: امروز بزرگ‌ترین اجتماع بشری برای یک امر معنوی و دینی شکل می‌گیرد که در هیچ کجای دنیا چنین شرایط و جمعیتی را سراغ نداریم. باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کرد و نگذاشت این موقعیت به‌ راحتی از دست برود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین نیز از ارائه ویژه‌نامه چند ‌رسانه‌ای اربعین خبر داد و گفت: این ویژه‌نامه از سوی بعثه مقام معظم رهبری برای مُبلغان اربعین تهیه شده است. مُبلغان اعزامی در شهرهای نجف، کربلا، چذابه و مهران و در میان مسیرها به کمک این ویژه‌نامه چند رسانه‌ای می‌توانند به روایتگری بپردازند.

 

احمدی سپس به طلاب توصیه کرد: باید مُبلغ و مُروج این ویژه برنامه باشید تا به خوبی آن را اجرا کرد. در داخل این نرم‌افزار، متون تمام وقایع به عربی نوشته شده که با کلیک روی متن، ترجمه فارسی آن نشان داده می‌شود. تمام حوادث عاشورا به ترتیب در این ویژه برنامه ارائه شده است. حرکت دادن کاروان اسرای اهل بیت (ع) از کربلا به کوفه و خطبه‌های حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع)، اهانت به سر مبارک امام حسین (ع) و برنامه‌های مورد نیاز زائران در اربعین و بسیاری موارد دیگر که همگی به همراه تصویر نمایش داده می‌شود، از محتویات دیگر این ویژه برنامه است.

 

وی اظهار داشت: این محتوا در محرم امسال نیز ارائه شده بود که بازخورد بسیار خوبی به همراه داشت و مخاطبان زیادی را به خود جذب کرد.

 

در این مراسم حجت‌الاسلام سعید روستا آزاد معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: اعزام مستقیم مبلغان برای اربعین حسینی، نخستین اقدام دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و بنا به درخواست بعثه مقام معظم رهبری انجام شده است.

 

او به اهمیت و جایگاه اعزام مبلغان در این طرح اشاره کرد و افزود: در این طرح تبلیغی، 200 نفر از طلاب دفتر تبلیغات اسلامی نام‌نویسی کرده‌اند و این طرح، نخستین برنامه دفتر تبلیغات و بعثه مقام معظم رهبری در خارج از کشور است. ازاین‌رو صبر و حوصله، لازمه این اعزام است و مبلغان باید بدانند که خادم زائران اباعبدالله الحسین (ع) هستند و باید برای این برنامه اهمیت ویژه‌ای قائل باشند.

 

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین سیدهاشم الحیدری، رهبر حزب‌الله عراق اظهار کرد: مبلغانی که برای تبلیغ اربعین می‌روند باید با فرهنگ مردم عراق آشنا شده و مراقب توطئه‌های دشمنان باشند.

 

وی با بیان اینکه دشمن بر طبل تفرقه ملت عراق و ایران می‌کوبد، بیان کرد: دشمن در 12 سال اخیر به گونه‌ای در عراق تبلیغات انجام داده که ضعف بصیرت و آگاهی را بین شیعیان ایجاد کرده است.

 

آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه از دیدگاه ما قیام حسینی یک اتفاق گذرا نیست، گفت: قیام حسینی جریانی در متن تاریخ است که می‌توان از آن به عنوان محرک جامعه به سمت برپایی حکومت عدل و هدایت به این سمت‌وسو یاد کرد.

 

محمد نیک‌پور، مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های هلال‌احمر نیز با ذکر مطالب پیشگیری از وقوع بیماری‌هایی که در جریان سفر به اربعین وجود دارد، گفت: وبا از بیماری‌هایی است که در عراق شیوع پیدا کرده و براساس آمارهای رسیده 1500 نفر در این کشور به وبا دچار شدند که می‌طلبد اطلاعات بهداشتی و پیشگیرانه توسط مبلغان بیان شود.