منطقه سمنان، احمد خرم معاون سیاسی‌، امنیتی فرمانداری ویژه شاهرود در این آیین ضمن تقدیر از اجرای این سوگواره، اظهار کرد: هنر تعزیه در طول تاریخ به دلیل اثرگذاری بالای خود، نقش بسیار مهمی در انتقال مفاهیم و ارزش‌های قیام عاشورا داشته است.

 

وی با بیان اینکه کار تعزیه‌خوانان شباهت زیادی به رسالت حضرت زینب (س) دارد، تصریح کرد: تعزیه‌خوانان نیز همچون حضرت زینب (س) نقشی کلیدی و مهم در انتقال و حفظ فرهنگ عاشورا دارند.

 

معاون سیاسی ، امنیتی فرمانداری ویژه شاهرود، برگزاری سوگواره‌هایی از این دست را تأثیرگذار ارزیابی کرد و افزود: برپایی برنامه‌های فرهنگی‌، هنری و آیینی در جامعه تأثیرات عمیق و ماندگاری دارند.

 

خرم با بیان اینکه هنر تعزیه و تعزیه‌داری در شاهرود پیشینه‌ای کهن دارد، اظهار امیدواری کرد: با حمایت‌های مردم و مسئولین روز به روز شاهد پیشرفت بیشتر این هنر آیینی در شاهرود باشیم.

 

معاون سیاسی‌، امنیتی فرمانداری ویژه شاهرود با اذعان به اینکه هنر تعزیه یک هنر مردمی است، خاطرنشان کرد: تعزیه همواره با همت والای مردم و دوستداران ائمه اطهار (ع) و به‌ واسطه مردمی ‌بودن خود مانا و ماندگار مانده است.

 

همچنین عباس اعتماد مدیر کانون بسیج هنرمندان شاهرود نیز با اشاره به مردمی بودن هنر تعزیه، گفت: تعزیه‌خوانی یک هنر است، هنری برآمده از خلاقیت و ذوق مردم مؤمن و عزادار که حول محور واقعه عاشورا نمایشی آیینی، روایی و منظوم را برگزار می‌کنند.

 

این هنر با به اجرا گذاشتن وقایع کربلا‌، از خود گذشتگی و حق‌جویی شهیدان کربلا را در ذهن و خاطر مردم زنده نگاه می‌دارد.

 

اعتماد با بیان اینکه هنر تعزیه جنبه‌های کاربردی زیادی در زندگی مردم دارد، افزود: تعزیه علاوه بر گریستن و سوگواری‌، خوب زیستن و آزادگی را هم به مردم جامعه آموزش می‌دهد.

 

وی به ویژگی‌های این هنر مردمی پرداخت و تصریح کرد: یکی از ویژگی هنر تعزیه این است که به‌صورت خود‌جوش و مردمی در مسجد‌، میدان و یا کوی و برزن، بسیاری را گرد خود جمع کرده و ضمن انتقال فرهنگ عاشورا، روشنگری و درس‌های اخلاقی‌ فرهنگ شیعه را نشر می‌دهد.

 

اعتماد با اشاره به گستردگی مخاطبان در این هنر آیینی، یادآوری کرد: انبوه مخاطبان و تأثیرگذاری فراوان این هنر، حکایت از اهمیت هنر تعزیه دارد.

 

وی با اشاره به برگزاری سوگواره تعزیه‌خوانان شاهرود که به مدت سه شب متوالی در شاهرود برگزار شد، اضافه کرد: هنر تعزیه باید زنده بماند تا فرهنگ شهادت را نسل به نسل و سینه به سینه منتقل کند.