حجت‌الاسلام علی ناصر اظهار کرد: برخی از اعداد در ادیان مختلف از جایگاه و فلسفه ویژه‌ای برخوردار هستند که در این ارتباط عدد 40 نزد مسلمانان به دلیل داشتن فلسفه خاص (که تنها در نزد خداوند و ائمه‌اطهار (ع) معلوم است) برایشان خاص است و بسیاری از رخداد‌های مهمی که در تاریخ اسلام وجود دارد راز عدد 40 را در خود پنهان دارد که علاقه‌مندان می‌توانند به منابع مهمی که در آن به این موضوع اشاره شده است، مراجعه کنند.

وی افزود: پس از وقوع حادثه عاشورا و بازگرداندن اهل حرم به کوفه، شام و مدینه، دشمنان به خیال خود که عاشورا در کربلا ماند و هیچ‌کس از جریان آن آگاهی نخواهد داشت به شادی و سرور پرداختند و پس از سپری شدن 40 روز بار دیگر حضرت زینب (س) به همراه اهل حرم به کربلا سفر کرده و برای شهدای کربلا، اربعین برپا کردند و این عمل از آن زمان تاکنون به یک سنت تبدیل شده است که هر ساله انجام می‌گیرد.

ناصر تصریح کرد: اربعین در خود پیام‌های زیادی در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اخلاقی دارد که تنها کافی است برای یاد گرفتن این درس‌ها معرفت داشته باشیم. در طول تاریخ برای انجام و برپایی اربعین سیدالشهدا (ع) افراد متحمل سختی‌های زیادی می‌شدند ولی با تحمل این سختی‌ها به ندای امام خود لبیک می‌گفتند و در این راه قدم برمی‌داشتند تا پیام آزاد مردی امام (ع) و یاران باوفایش را به گوش جهانیان برسانند.

وی یادآور شد: لازمه همراهی با کاروان اربعین داشتن ایمان و معرفت است که باید بدان توجه شود و در این مسیر دشمنان تلاش‌های زیادی می‌کنند تا این پرچم سرخ که نماد شیعیان است را دچار انحراف کنند ولی هرگز قادر نخواهند بود لطمه‌ای به این جریان وارد کنند، چراکه اسلام با خون امام حسین (ع) ماندگار شده است.