به گزارش کرب و بلا به نقل از ایسنا، محسن نظافتی گفت: ثبت‌نام زائران در سامانه سماح سازمان حج و زیارت به آدرس http://samah.haj.ir همچنان ادامه دارد و افرادی که در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر مجاز زیارتی سراسر کشور که در این سامانه انتخاب می‌کنند، نسبت به ارائه مدارک جهت صدور ویزا اقدام کنند.

 

وی درباره ثبت‌نام در سامانه سماح توضیح داد: متقاضیان حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین می‌توانند در قالب گروه‌های 5 تا 10 نفر در این سامانه ثبت‌نام کنند که یکی از افراد به عنوان سرگروه در این ثبت‌نام مشخص می‌شود که رابط میان گروه و دفتر مجاز خدمات زیارتی است که پیامک‌های اطلاع‌رسانی نیز برای این فرد ارسال می‌شود.

 

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت اذعان کرد: بر اساس توافق به عمل آمده با وزارت امور خارجه، تعداد نفرات برای دریافت ویزای گروهی عتبات از حداقل 5 نفر است و گروه‌های کمتر از 5 نفر به‌ صورت انفرادی در سامانه سماح ثبت‌نام می‌کنند.

 

وی دراین‌باره اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل نیروی انتظامی و مصوبه ستاد مرکزی اربعین، حداکثر تعداد نفرات در ویزای گروهی اربعین 10 نفر است.

 

** هزینه ویزای اربعین

 

«نظافتی» در رابطه با هزینه دریافت ویزای اربعین گفت: هزینه صدور ویزای گروهی برای گروه‌های 5 نفر به بالا به ازای هر نفر 30 دلار و برای ثبت‌نام‌های انفرادی به ازای هر نفر 40 دلار است.

 

این مقام مسئول در سازمان حج تصریح کرد: دفاتر مجاز زیارتی صرفاً مجاز به دریافت وجه لازم به دلار هستند و اجازه دریافت مبلغ ریالی معادل را ندارند. همچنین مبلغ 100 هزار ریال به صورت نقدی به عنوان حق‌الزحمه به ازای هر نفر از متقاضیان دریافت می‌شود.

 

** مدارک لازم برای دریافت ویزای اربعین

 

مدیرکل عتبات سازمان حج درباره مدارک لازم برای دریافت ویزای گروهی اربعین توضیح داد: سرگروه‌ها بایستی علاوه‌بر گذرنامه، یک برگ کپی از صفحه اول گذرنامه و یک قطعه عکس رنگی 4*3 زمینه سفیدِ افراد گروه و همچنین مبلغ 30 دلار هزینه صدور ویزا و مبلغ 100 هزار ریال به ازای هر نفر را به دفاتر مجاز زیارتی ارائه کنند تا ویزای گروهی برای آنان صادر شود.

 

وی همچنین درباره مدارک مورد نیاز برای دریافت روادید انفرادی اربعین گفت: متقاضیان بایستی اصل گذرنامه، دو قطعه عکس رنگی 4*3 زمینه سفید و مبلغ 40 دلار برای دریافت ویزا و همچنین مبلغ 100 هزار ریال به عنوان حق‌الزحمه را به دفاتر خدمات زیارتی ارائه کنند.