براساس اعلام مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت تا کنون حدود 720 هزار نفر در سامانه سماح برای حضور در مراسم اربعین ثبت‌نام کرده‌اند. متقاضیان برای تکمیل مراحل اعزام باید همراه با گذرنامه و دو قطعه عکس به 2200 دفتر مجاز زیارتی تعیین شده مراجعه کنند تا اقدامات لازم برای دریافت ویزا انجام شود.

سازمان حج و زیارت همچنین برای متمرکز کردن خدمات در اربعین اعزام‌های کاروانی را از اول آذرماه متوقف خواهد کرد. اعزام‌های اربعین نیز در قالب گروه‌های 5 تا 10 نفره خواهد بود.

طبق اعلام سازمان حج و زیارت، نرخ ویزا ویژه اربعین به ازای هر نفر برای گروه‌های 5 نفر به بالا 30 دلار و برای گروه‌های 5 نفر به پایین 40 دلار است.

نخستین گروه از زائران حسینی در مراسمی با حضور نماینده آیت‌الله محمد سعید حکیم، از مراجع نجف اشرف و با حضور مسوولان محلی، درحالی که پرچم‌های سبز و سرخ علوی و حسینی و پرچم‌های سیاه به نشانه عزا را بر دوش داشتند، حرکت 450 کیلومتری خود را از شهر بندری بصره در جنوب عراق به سمت کربلا آغاز کردند.

نماینده آیت‌الله حکیم در این مراسم گفت، همه امکانات و تلاش‌ها را برای خدمت به زائران امام‌حسین (ع) و تسهیل حرکت زائران قبله آزادگان جهان، به کار گرفته‌ایم تا این مراسم که مقابل نگاه جهانیان است، به بهترین شکل برگزار شود.