در این نشست که با حضور قریب 60 تن از فارسی‌آموزان و میهمانان مدعو در محل مرکز فرهنگی لاذقیه برگزار شد، سخنرانان به تبیین فلسفه قیام حسینی پرداختند.

 

نادر آزاد، وابسته فرهنگی ایران در لاذقیه سوریه در سخنان خود ابراز کرد که ذکر عاشورا، تنها ذکر برخی اتفاقات رخ داده در زمان وقوع فاجعه کربلا نیست؛ بلکه شرح حادثه‌ای در نهایت اهمیت است که ابعاد و جوانب آن بر کل امت اسلامی در طول تاریخ تأثیرگذارده و هدف نهایی از این قیام، ایستادن برابر ظلم و طغیان زمانه خود بوده است.

 

وابسته فرهنگی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود، برخی نظرات امام خمینی (ره) در خصوص واقعه عاشورا را برای حاضران قرائت کرد و از جمله اینکه امام حسین (ع) به مردم آموخت که از کم بودن تعداد نفرات در مقابله با ظالمان نباید ترسید و اینکه اصل و اساس، کیفیت مواجهه با دشمنان و مبارزه با آنان است و اینکه نباید در مواجهه با حکومت جور و ستم، ترس به خود راه داد.

 

نادر آزاد همچنین خطاب به حاضران در مجلس اظهار کرد: حضرت زینب (س) که شما در شام افتخار میزبانی آن را دارید، هر چند اسیر دست یزید بود، ولی شجاعانه در مجلس یزید فریاد مظلومیت سر داد و یزید را در ارتکاب جرم خود، شرمسار ساخت.

 

سخنران بعدی این مجلس محمد مصری بود که وی نیز در جملاتی با استفاده از کلمات تاریخی حضرت سیدالشهداء (ع) نظیر «انی لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا ظالما و لا مفسدا، بل خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی» به بیان دلایل قیام امام حسین (ع) پرداخت و اینکه حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) مصلحت‌طلب نبود و به همین خاطر در تاریخ تأثیرگذار شد.

 

وی با بیان اینکه علیرغم همه تلاش بنی‌امیه برای تحریف واقعه عاشورا، این حادثه در تاریخ جاودانه شد، به قرائت شعری در وصف ایام حزن و اندوه محرم و حادثه کربلا پرداخت.

آخرین سخنران مجلس احمد محمد علی بود که صاحب چند کتاب تألیفی است و از سخنرانان متبحر در موضوع فلسفه عاشوراست.

 

وی ابتدا از مرکز فرهنگی لاذقیه به خاطر برگزاری چنین جلسه‌ای برای تبیین دلایل قیام حسینی تشکر کرد و سپس به ایراد سخنرانی خود پرداخت و از جمله به جواب‌های اباعبدالله (ع) به مروان در خصوص بیعت با یزید اشاره کرد.

 

احمد محمد علی همچنین در بخش‌هایی از سخنان خود به تجربه انقلاب اسلامی که بدون استفاده از سلاح توانست در مقابل ظلم شاه ایستاده و پیروز هم شود، اشاره کرد و در همین نکته اخیر به مسئولیت علما و اهل فرهنگ در تبیین فرهنگ مقاومت در برابر ظلم اشاره کرد.