جوزف الهاشم روز یکشنبه در مراسم پایانی کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) در هرمزگان افزود: در جهان امروز که پر از فساد و گمراهی شده، باید این گروه‌های معاند و تکفیری را با اندیشه‌های ناب امامان و بزرگان خلع صلاح کنیم و آئین اسلامی را به مردم معرفی کنیم.
وی به جایگاه والای امام سجاد (ع) اشاره کرد و گفت: درست نیست که تنها پیرامون ویژگی‌های شخصیتی ایشان سخن بگوییم، چرا که وی نمونه‌ای کامل از یک انسان بی‌نظیر است که می‌خواهد سیره الهی و اخلاقی را به مردم بشناساند.
این اندیشمند مسیحی اظهار کرد: تصادفی نیست که ما در اسلام پایان زندگی امامان در این دنیا را با کلمه شهادت عنوان می‌کنیم، چرا که آن‌ها آمده‌اند تا با مُرکب خون خود سیره الهی را در جامعه پیاده کنند.
وی با بیان اینکه امام سجاد (ع) فرزند فاطمه زهرا (س) و علی (ع) است، اضافه کرد: فاطمه زهرا (س) که در پاکی همانند مریم مقدس دیده و تعریف می‌شود، بزرگ بانویی است که همانند حضرت علی (ع) که برای ماندن اسلام در مسیر اصلی خود تلاش کرد، تأثیر بسیاری در رشد و تعالی اسلام دارد.
این شاعر لبنانی با بیان اینکه لقب‌هایی همانند سید الساجدین و زین‌العابدین به‌درستی، شایسته امام سجاد (ع) است، یادآور شد: می‌توان با استفاده از سیره اخلاقی و سیاسی این امام بزرگوار، امروز برای دردها و مشکلات جهان اسلام و جهان بیرون راهکارهای کارآمد پیدا کرد.
وی گفت: امروز باید از رساله حقوق و صحیفه سجادیه امام سجاد (ع)، پس از قران و نهج‌البلاغه و کتاب‌های حدیث به‌عنوان اهرم و وسیله‌ای ارزشمند برای تحریک مردم به سمت اسلام مورد استفاده قرار گیرد چرا که این دو مجموعه بی‌نظیر می‌تواند راهی به‌سوی صلح و توسعه اخلاقیات در جهان اسلام باشد.
وی که سخنان خود را با بسم‌الله الرحمن الرحیم آغاز کرد، گفت: دلیلش این است که این جمله علاوه بر بار معنای قابل‌توجه، توسط مسیحیان قبل از اسلام بر سر در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت و یکی از نکاتی که باعث نزدیکی بین مسلمانان و مسیحیت است که در نوع خود قابل‌تأمل و تفکر است.
پنجمین کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) از سوی دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان و با حمایت دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و استانداری هرمزگان، ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور و سایر نهادهای فرهنگی با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در بندرعباس در حال برگزاری است.