به گزارش کرب و بلا به نقل از الیوم السابع، پیتر هاکینز مدیر دفتر یونیسف در عراق با بیان این خبر گفت: با توجه به ورود میلیون‌ها زاِئر در اربعین حسینی به عراق از این کشورها، بیماری وبا ممکن است به یک بحران منطقه‌ای تبدیل شود.

 

وی ادامه داد: سیل زائران از مناطق مختلف منطقه عراق نیز این احتمال خطر را افزایش می‌دهد، به ویژه آنکه مواردی از این بیماری در کویت، بحرین و سوریه نیز مشاهده و تأیید شده است.

 

مواردی از این بیماری در مناطق غرب بغداد در ماه سپتامبر (شهریور) گذشته مشاهده شد و از آن زمان تاکنون حدود دو هزار و 200 مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده که از این تعداد شش نفر فوت شده‌اند.

 

این بیماری در صورت عدم رسیدگی به موقع ممکن است ظرف چند ساعت به مرگ فرد مبتلا منجر شود.

 

وی گفت: نمایندگان یونیسف در حال مذاکره و رایزنی با مراجع مذهبی و دینی در کربلا و نجف هستند تا راهه‌ای پیشگیری از انتشار این بیماری در بین زائران خارجی را یافته و عملی کنند.

 

عوامل مختلفی برای علت انتشار بیماری وبا در عراق مطرح شده که کاهش آب فرات و بارش‌های زمستانی و در نتیجه آلوده شدن این رودخانه، شرایط جنگی عراق و درگیری با داعش و آواره شدن سه میلیون عراقی که اکثراً در چادر و اردوگاه‌های آوارگان زندگی می‌کنند، از عوامل بروز این بیماری عنوان می‌شود.

 

هاکینز گفت: یونیسف نمی‌تواند به مناطق تحت سیطره داعش در سوریه و عراق وارد شود و بودجه دولت‌ها نیز اکثراً صرف خدمات زیربنایی می‌شود.

 

بنابر اعلام این سازمان، از هر پنج نفر مبتلا به این بیماری در عراق یک نفر کودک است و همین امر موجب شده تا آغاز سال تحصیلی در برخی شهرهای بزرگ عراق در یک اقدام پیشگیرانه، یک ماه به تعویق بیفتد.

 

گفتنی است که 80درصد از حاملان این ویروس هیچ نشانه ظاهری از ابتلا به این بیماری ندارند، این بیماری از طریق آب منتشر می‌شود و می‌تواند ظرف چند ساعت به مرگ فرد مبتلا -به ویژه کودکان- منجر شود.