به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام»، مدیر کل روابط عمومی آستان قدس رضوی گفت: در محرم الحرام و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، هیات های عزادار شهدای کربلا در سراسر کشور و همچنین خارج از ایران به پرچم‌های متبرک امام رضا علیه السلام مزین می شوند.

حسین یوسفی در گفت و گویی اظهارداشت: اهدای پرچم یکی از آئین های سنتی در حرم مطهر رضوی است.
وی افزود: هم اینک بسیاری از هیات های مذهبی داخل و خارج از کشور این پرچم های متبرک را دریافت کرده اند و در آئین های گوناگون مربوط به عزاداری امام حسین علیه السلام به اهتزاز در می آورند.
یوسفی ادامه داد: مطابق با روال سالهای گذشته امسال در آستانه فرارسیدن ماه محرم طی مراسمی با حضور تولیت آستان قدس رضوی پرچم امام رضا علیه السلام به هیات های مذهبی مشهد اهدا می شود.
وی بیان داشت:در دست داشتن پرچم متبرک مزین به نام امام رضا علیه السلام در پیشاپیش دسته های عزاداری یا نصب این پرچم در حسینیه‌ ها و تکایا، عطر رضوی را در آئین‌ های عزاداری شهدای کربلا منتشر می ‌کند.
وی با تشریح ویژه برنامه های آستان قدس رضوی به مناسبت دهه محرم در حرم مطهر رضوی گفت: در آخرین روز ماه ذی ‌الحجه پرچم گنبد و پوشش ضریح حرم مطهر رضوی طی مراسمی خاص با حضور خادمان بارگاه امام رضا علیه السلام و قرائت صلوات خاصه و مرثیه ‌سرایی و عزاداری تعویض خواهد شد.
وی گفت: مراسم تعویض پرچم گنبد حرم مطهر امام رضا علیه السلام چندین بار در سال انجام می‌ شود که به صورت رسمی سه بار در آغاز ماه محرم، ماه ربیع الاول و میلاد امام رضا علیه السلام انجام می گیرد.
یوسفی افزود: در این مراسم پرچم حرم مطهر رضوی به نشانه آغاز ماه محرم تعویض شده و به رنگ مشکی درمی ‌آید و این پرچم تا سوم ربیع الاول (سه روز پس از شهادت امام رضا ) بر گنبد بارگاه منور رضوی برافراشته خواهد بود.
مدیر کل روابط عمومی آستان قدس رضوی گفت: مراسم سنتی "صلات" روز اول ماه محرم با حضور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی برگزار می‌ شود که به معنی اعلام عزای سالار شهیدان در حرم امام رضا علیه السلام می باشد.
وی افزود: براساس سنت در مراسم صلات، صبح نخستین روز از ماه محرم، خادمان حرم مطهر در رواق دارالحکمه جمع شده و پس از تلاوت قرآن کریم و مرثیه ‌سرایی، با خواندن نوای "این هلال ماه غم، یا هلال زینب است، اهل عالم را همه واحسینا برلب است، تسلیت یابن الحسن، تسلیت یابن الحسن"، به سوی گلدسته ‌های حرم ملکوتی امام هشتم علیه السلام حرکت می ‌کنند.
وی بیان کرد: در ادامه این آیین خادمان بر بلندای گلدسته‌ های صحن آزادی، شعر معروف محتشم کاشانی (باز این چه شورش است...) را همخوانی می ‌کنند.

 


به نقل از خبرگزاری حج