حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در جلسه شورای مدیران تبلیغات اسلامی استان اظهار کرد: مجامع وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی در قم می‌توانند با همفکری‌، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، فعالیت‌های همسو و مشترکی داشته باشند و به فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی و هنری عمق ببخشند تا نتیجه و تأثیرگذاری‌ بیشتری حاصل شود.

وی با بیان این‌که «موضوعاتی که برای هم‌پوشانی فعالیت‌های مجامع وابسته انتخاب می‌شود باید از موضوعات اساسی، ریشه‌ای و مستمر باشد» از فرهنگ‌سازی پیرامون عاشورای حسینی به‌عنوان یکی از این موضوعات مهم یاد کرد.

وی ادامه داد: عاشورای حسینی یک واقعه بسیار پرظرفیت و پرمحتواست که می‌توان از ابعاد مختلف موردبررسی قرار داد و ما میوه این واقعه را با عنوان پیروزی انقلاب اسلامی چیدیم و هنوز از آن بهره‌مند هستیم، اما دینمان را نسبت به این واقعه ادا نکرده‌ایم.

به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم، کارهای زیادی باید در ارتباط با نشر فرهنگ عاشورایی و حرکت پرمعنای حضرت سیدالشهدا (ع) انجام شود و مجامع وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی می‌توانند در این عرصه نقش‌آفرین باشند.

اسکندری تأکید کرد: مسئله عاشورا و فرهنگ عاشورا و امام حسین (ع) تنها یک موضوع درون مذهبی نیست، بلکه فرامذهبی، فرا اسلامی و حتی فرادینی است، یعنی در بین پیروان دیگر فرقه‌های اسلامی غیر از شیعه‌ و در بین ادیان غیر از اسلام و حتی غیر از ادیان توحیدی و ابراهیمی، افراد زیادی طرفدار فرهنگ عاشورا هستند، بنابراین مسئله عاشورا یک موضوع بین‌المللی و جهانی است.

وی با بیان این‌که «گرایش مردم جهان به فرهنگ عاشورا، مسئولیت نهادهای فرهنگ‌ساز را سنگین‌تر می‌کند» اظهار کرد: انقلاب اسلامی از همین فرهنگ به وجود آمده و به پیروزی رسیده، هشت سال دفاع مقدس را همین واقعه سامان داده و به نتیجه رسانده و اکنون مصونیتی که ما در برابر اردوگاه استکبار و حوادث عجیب و غریبی که در سال‌های گذشته برای انقلاب اسلامی به وجود آمده، داریم به دلیل همین فرهنگ عاشورایی است.

وی با اشاره به تلاش‌هایی که در راستای ساماندهی هیئت‌های مذهبی، مداحان و شاعران آئینی انجام شده، ابراز امیدواری کرد که با هم‌پوشانی فعالیت‌های مجامع وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، بتوان تلاش‌های گسترده‌ای برای نشر فرهنگ عاشورا از طریق فضای مجازی، فعالیت‌های رسانه‌ای، هنری، مکتوب و... سامان داد.