حاج ریاض‌السلمان رئیس هیئت‌ها و حسینیه‌های عراق به تشریح پیشینه و فعالیت‌های این نهاد که زیرمجموعه اعتاب مقدس کربلاست پرداخت و گزارشی از آمار روزافزون هیئت‌های عزاداری در ایام اربعین داد.

 

شکل‌گیری کمیته ساماندهی هیئت‌ها پس از سقوط صدام


حاج ریاض السلمان ابراز داشت: پس از سرنگونی نظام صدام که هیئت‌ها و دسته‌ها 35 سال متوقف شده بود، شکافی در خاطرات مردم ایجاد شده بود و نسلی جدید پدید آمده بود که کیفیت عزاداری را بلد نبود و ما به عنوان هیئتی‌هایی که در این کار تجربه داشتیم، کمیته‌ای به نام کمیته ساماندهی هیئت‌ها تشکیل دادیم و این پس از سقوط صدام بود. فعالیت این کمیته تا سال 2007 ادامه یافت و کار، توسعه یافت و همه صاحبان هیئت‌های معروف کربلا و اطراف مشارکت داشتند.
وی یادآور شد: در آن زمان، تولیت آستان مقدس حسینی که از عملکرد کمیته رضایت داشت، پیشنهاد داد مرکزی وابسته به آستان مقدس برای مدیریت هیئت‌ها تشکیل شود و بدین ترتیب بود که بخشی به نام "قسم الشعائر و المواکب الحسینیه فی العراق و العالم الاسلامی" (بخش عزاداری و هیئت‌های حسینی در عراق و جهان اسلام) تشکیل شد. فعالیت ما در این بخش در سال 2007 آغاز شد و عمده کار و فعالیت ما ساماندهی و مدیریت بود.

 


ورود بیش از 6 هزار هیئت عزاداری در اربعین سال قبل


ریاض السلمان با بیان اینکه قبل از نظام صدام تعداد هیئت‌ها از 300 هیئت تجاوز نمی‌کرد گفت: در آن زمان به‌گونه‌ای بود که در ایام اربعین، هیئت‌ها روز 19 صفر شروع می‌شد و روز 20 صفر تمام می‌شد و شامل دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی بود. پس از سقوط نظام صدام حدود 700 هیئت داشتیم و یک سال بعد 900 هیئت شد و همین‌طور هر سال تعداد هیئت‌ها افزایش می‌یافت تا اینکه در سال گذشته یعنی سال 2014 تعداد هیئت‌هایی که به کربلا وارد شد 6652 هیئت بود که این آمار مربوط به هیئت‌های عزاداری و خدمات‌رسانی هست که از استان‌های عراق و خارج از عراق هستند و این آمار در سال جاری نیز اگر بیشتر نشود، کمتر نخواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در گذشته وظیفه ما در کربلا در مورد زیارت اربعین مربوط به استان‌ها می‌شد و در ایام محرم فقط به اهالی کربلا مربوط می‌شد. در زیارت اربعین، مردم کربلا در خدمت زائرانی هستند که از مناطق دیگر داخل و خارج عراق و کشورهای عربی و اسلامی به کربلا مشرف می‌شوند.

 


اربعین، تبدیل به یک رویداد مهم بین‌المللی شده است


حاج ریاض السلمان یادآور شد: ویژگی ایام اربعین در گذشته این بود که یک مناسبت محلی بود و هیئت‌های عراقی و برخی هیئت‌ها از ایران و پاکستان و هند و برخی کشورهای خلیج‌فارس شرکت می‌کردند، اما در چند سال اخیر هیئت‌ها از سایر کشورها هم در ایام اربعین به کربلا مشرف می‌شوند و کربلا میزبان هیئت‌هایی از جمهوری آذربایجان و ترکیه و... می‌شود و تعداد آنها زیاد است و فقط از کشور آلمان حدود 1000 نفر به کربلا می‌آیند. از کشورهای آفریقایی نیز مشارکت می‌کنند و کنیا و تانزانیا و کومور، زائرانی به کربلا مشرف می‌شوند. همچنین از آمریکا نیز برای زیارت اربعین می‌آیند که به صورت گروهی هستند و ما هیئتی داریم از تمام کشورهای اروپایی که از هرکشور حدود 10 تا 15 نفر در این هیئت هستند.

وی ادامه داد:‌ علاوه بر ایران، از کشورهای خلیج‌فارس و سایر کشورها هم هیئت داریم که در ایام اربعین به کربلا مشرف می‌شود مانند کویت، بحرین، عربستان، امارات، عمان، سوریه، لبنان، پاکستان، هند و افغانستان. بدین ترتیب مناسبت اربعین اکنون یک مناسبت جهانی و یک رویداد مهم بین‌المللی است.

 


وظیفه ما، هماهنگی با هیئت‌ها و نهادهاست


رئیس هیئت‌ها و حسینیه‌های عراق در توضیح وظایف و فعالیت‌های این بخش گفت: در بخش هیئت‌ها کار ما این است که از طرفی با بخش‌های محلی کربلا و خدمات‌رسانی و امنیتی هماهنگی می‌کنیم و از سوی دیگر با اصحاب هیئت‌های استان‌های عراق هماهنگی می‌کنیم و با برپایی نشستی در این زمینه به مشورت و تبادل‌نظر می‌پردازیم تا اگر اشکالاتی در سال‌های گذشته بوده مطرح شود و برای آن چاره‌ای اندیشیده شود و بدین گونه زیارت اربعین از زمان سرنگونی صدام تاکنون بسیار توسعه یافته به ویژه اینکه ما شبکه‌هایی ماهواره‌ای داریم که این مراسم را به صورت مستقیم و زنده در سطح جهان پخش می‌کنند و تلاش ما این است که با این عزاداری حسینی، پیام امام حسین(ع) را به تمام جهان برسانیم.

 


30 میلیون نفر از 10 تا 20 صَفر به کربلا می‌آیند


وی خاطر نشان کرد: امام حسین فقط متعلق به شیعیان و کشور خاصی نیست. امام حسین(ع) فرزند رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله) است که رحمت برای جهانیان بود و امام حسین(ع) نیز فرزند همین خانواده است و رسالت امام حسین(ع) نیز جهانی است و الحمدالله این عزاداری‌ها هر سال گسترش می‌یابد و خدمات هم به همین صورت در حال توسعه است و با این حال هیچ منبع رسمی حامی این مراسمات نیست و هر حمایتی که صورت می‌گیرد خودجوش و مردمی است. هر هیئتی خودش داوطلب می‌شود و خدمت می‌کند و هر خدمتی که می‌توانند ارائه می‌کنند و شاهد این هستیم که سفره کرم امام حسین(ع) از بصره تا کربلا گسترده است و بهترین غذاها و خدمات ارائه می‌شود و تمام این خدمات به نام امام حسین(ع) و بی منّت است و ازاین‌رو خادمان هم بهترین خدمات را که در توان آنها است به خاطر امام حسین(ع) ارائه می‌کنند و هر سال هم این زیارت‌ها رو به افزایش است و تعداد زائران از دهم صفر تا بیستم صفر به 30 میلیون می‌رسد، اما اوج زیارت‌ها در 19 و 20 صفر است که 15 میلیون نفر در کربلا می‌آیند. و حقیقتاً دستی غیبی در کار است که این همه زائر در این شهر جا می‌شوند و زیارت می‌کنند.

حاج ریاض ادامه داد:‌ ما به عنوان بخش هیئت‌ها به وظیفه خود عمل می‌کنیم و هشدارهای لازم را می‌دهیم، اما عملکرد و امکانات ما اندک و ناچیز است و نمی‌توانیم این مراسم را به صورت کامل پوشش بدهیم. ما افراد داوطلب و مجرب از کربلا داریم که به ما کمک می‌کنند اما مشکل ما مشکل خدمات است. دولت باید خدمات را افزایش دهد، چون واقعاً خدمات اربعین کافی نیست البته ما غذای کافی و امکانات بهداشتی داریم و می‌توانیم تأمین کنیم، اما مشکل اصلی این ایام مشکل نقل و انتقال است. آستان مقدس حسینی و عباسی امکانات زیادی در اختیار ما می‌گذارند و همچنان با تمام توان خود در خدمت زائران هستند و نقل و انتقال و غذا و خدمات پزشکی رایگان ارائه می‌کنند، اما جمعیت کنونی زائرانی که به کربلا مشرف می‌شوند نیازمند این است که دولت نیز به میدان بیاید و به ما کمک کند چون کمک‌های دولت به ما تاکنون محدود بوده و خواسته ما این است که کمک‌ها بیشتر از این باشد به ویژه در زمینه نقل و انتقال و تأمین آب زائران که بسیار مهم است و شهرک‌های ویژه زائران هم پاسخگوی این تعداد از زائران نیست به ویژه اینکه جمعیت زائران ایرانی در سال گذشته قابل پیش‌بینی نبود و مردم کربلا درهای خانه‌های خود را به روی زائران گشودند و حسینیه و مساجد و تکایا هم پذیرایی کردند، اما اینها کافی نیست و ما نیازمند توسعه خدمات هستیم به ویژه اینکه این مناسبت مورد توجه جهان است و پوشش جهانی داده می‌شود و از خدا می‌خواهیم با عنایت اهل بیت(ع) بتوانیم در راه درست گام برداریم به‌گونه‌ای که شایسته نام امام حسین(ع) باشد.